19 februari 2015

Ett plus i kanten för Migrationsverket

När jag jobbade som informationsdirektör/chef på Skatteverket fick jag ibland ta emot samtal från arga skattebetalare. Jag försökte ha tålamod och vara empatisk när jag lyssnade på deras klagomål. Att jag fick samtalen berodde på att växelpersonalen ville bli av med gnällmånsarna. Växeln visste att jag inte skickade samtalen vidare.

Ibland, om det var läge för det och trots att det var vågat, kunde jag skämtsamt säga: "Du gnäller över Skatteverket som du bara har kontakt med några gånger per år. Men jag förstår dig och håller delvis med dig. Men tänk på mig då? Jag som jobbar här! Varje dag dessutom. Förstår du vad jag får stå ut med?" Jag lyckades nästan alltid få min motpart att skratta och därmed på bättre humör.

Eftersom ärendet handlade om skatter och var knepigt lovade jag be någon mer skattekunnig än jag att ringa upp. Jag fick gå ut i huset och leta rätt på någon som var villig att göra det. Även om handläggaren lovat ringa funkade det inte alltid utan jag kontaktade därför handläggaren efter någon timma för att kolla om han/hon ringt skattebetalaren. (Jag vägrar skriva "hen".)

De som vände sig till mig hade försökt komma till tals med sin ordinarie handläggare på något skattekontor uet i landet men inte lyckats få svar. Deras ärende hade gått i stå. För att få växeln att lyssna lite bättre och slussa samtalet vidare till någon annan än just mig ordnade jag särskild utbildning för personalen i växeln. Men det hjälpte inte. Samtalen fortsatte att komma.

Då föreslog jag att Skatteverket skulle inrätta en tjänst som "Ombudsman", som kunde ta den här typen av samtal från förtvivlade och missnöjda skattebetalare. En förebild fanns i USA där deras skatteförvaltning Internal Revenue Service (IRS) har en funktion som heter "Taxpayers Advocate".

Min tanke var att någon skattekunnig med stor pondus som dessutom var väl förtrogen med vår organisation skulle ha posten som "Ombudsman". Till exempel en avsutten skattechef eller motsvarande person.

Icke, sa nicke. Inte blev det nån sån här funktion.

MEN. När jag nyss var inne och sökte på Migrationsverkets webbplats hittade jag uppgifter om deras "Bemötandeombudsman"! Se där! En sån funktion som jag föreslog för tjugo år sedan på Skatteverket finns i verkligheten. Grattis Migrationsverket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...