7 januari 2012

Min radiokanal heter Viking

Vi som är pankisar nu växte upp med en enda svensk radiokanal. Där spelades grammofonmusik bara en timme om dan - och då spelades endast en dagspopulär låt. Men vi hade Radio Luxemburg, som vi låg och lyssnade på när vi skulle somna på kvällarna.

Sen kom bl.a. piratradion Radio Nord med musik (och radioreklam: "Broddmans, Broddmans", "Mamma, Durex det höll"), vilket så småningom ledde till att Sveriges Radio tvingades starta Melodiradion.

När den privata lokalradion körde i gång 1993 kom massor med musikkanaler för olika smaker. Min favorit länge var Radio Vinyl, som till stor del spelade den musik jag växte upp med. Men den kanalen har jag släppt. Nu heter min favoritradiokanal: Radio Viking - "kanalen för dig med vuxen smak". Stationen är en av de mest lyssnade i Storstockholm.

Först trodde jag - av namnet att döma - att det var en kanal för vitmaktmusik, men så var det inte. Kanalen som sänder på 101,4 MHz från Ekerö spelar dansband, äldre pop, jazz, country, storband, klassiskt, operett, visor, tidig rock, dragspel m.m. - den musik som passar mig. Du hittar ingen heavy metal där inte!

Eftersom det är en lokalradiostation så kan du inte lyssna på den utanför Storstockholm. Men via webben går det att höra kanalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...