19 januari 2012

Förenklade deklarationen fyller 25 år


Detta år - 2012 - är ett riktigt jubileumsår. Raoul Wallenberg föddes för 100 år sedan (liksom även min far och min svärmor) och det är 100 år sedan August Strindberg gick bort och det är 100 år sedan Titanic gick på ett isberg och sjönk. Källskatten och personnumret fyller 65 år - se mina tidigare blogginlägg.

Men det är fler företeelser på skatteområdet som kan firas. För 110 år (1902) sedan tog man beslut om att införa en progressiv inkomstskatt, grundad på en allmän självdeklaration. "Århundradets skattereform" sjösattes för 20 år sedan (1992). Den första förenklade deklarationen kom 1987 och fyller 25 år i år.

Jag var med och petade i blanketten och är pappa till det berömda krysset i den. De som tog fram den förenklade blanketten menade att det räckte med en underskrift för att intyga att lämnade kontrolluppgifter var korrekta. Men jag menade att det inte räckte.

Min åsikt var att deklaranterna även måste göra något mer aktivt, t.ex att få sätta ett kryss, som intygar att kontrolluppgifterna är korrekta. Krysset var egentligen helt onödigt, eftersom det var underskriften som gällde. Men blankettens upphovsmän köpte min idé om krysset och så blev det - se bilden ovan.

Det där krysset blev en symbol för den enkla blanketten. "Tänk så enkelt. Bara att sätta ett kryss så har man deklarerat" lät det bland folk. Krysset levde kvar i folks medvetande i många år efter att blanketten gjorts om och krysset försvunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...