25 januari 2012

Polisen försummar miljonbrotten

Det begås ca 1,4 miljoner brott om året i landet. Av dessa är ca en miljon så kallade vardagsbrott, som t.ex. inbrott. stöld, bedrägeri, trafikbrott. Trots ökade resurser i pengar och poliser har man inte ökat uppklarningsprocenten.

Leif G W Persson ondgjorde sig över detta i gårdagens avsnitt av "Veckans brott" i SvT 1. Han uppmanade alla som råkat ut för ett "miljonbrott" och mötts av en ointresserad polismakt att höra av sig till programmet (http://svt.se/2.169482/1.2686068/miljonbrotten).

Jag och min familj har råkat ut för inbrott och stöld både i villan och i torpet. Torpet har dessutom blivit utsatt för ett inbrottsförsök och skadegörelse. Polisen kopplades givetvis in eftersom försäkringsbolaget krävde en polisanmälan.

Vid inbrottet i villan stal man pengar, smycken, sprit, smink men även mitt checkhäfte. Efter någon månad dök en använd check upp på banken och jag fick en kopia på den. Boven hade betalat en femtilapp till en korvkiosk, skrivit "mitt" namn men inte kunnat legitimera sig. Förmodligen hade bovens tjej kunnat visa legitimation i stället för på checkens baksida stod ett kvinnligt personnumer.

Jag kollade lätt upp vem som ägde personnumret. Det var en ung tjej med hemort i en söderförort. När jag kontaktade farbror polisen och berättade detta sa han att det var ingen idé att göra något. "Dom säger bara att dom hittat checkhäftet. Och 50 kr är ju inte ens snatteri", var hans professionella svar.

Jag tyckte att polisen i alla fall borde åka dit och knacka på och kanske skrämma tjejen. Icke sa nicke. Polisen lyfter inte ett finger. I det läget funderade jag på att kontakta Hells Angels och be dom åka dit och stöka till det.

Inbrottet på torpet gjordes av ett gäng knarkare i en vit, skrotfärdig Mercedes som bodde i en fallfärdig kåk uppe i byn. Alla visste det. Även polisen. Men man lyfte inte ett finger där heller. "Ingen idé att åka dit. Hittar vi nåra av era prylar säger dom bara att dom köpt det av nån".

Vid inbrottsförsöket på torpet hade vi ett vittne som kunde peka ut gärningsmannen. Inte ens det fick polisen att vakna. Förundersökningen lades ned.

Håhåjaja. Vad ska man säga om polisen i landet och miljonbrotten? Nästan ingen idé att anmäla. Det vore enklare att bara göra anmälan till försäkringsbolaget. Då slapp ju farbror polisen att diarieföra ärendet och skriva ut en anmälan.

Tillägg den 26 januari: I dag blev jag kontaktad av TV4. Det var redaktionen för kanalens debattprogram (med sändning på måndag den 30 januari) som hade läst mitt blogginlägg ovan. Man ville ha med mig i programmet för att berätta om mina poliskontakter. Tyvärr fick jag tacka nej då jag redan var upptagen av annat. Synd, det hade annars varit kul att få var med och berätta vad jag tycker om polisen och miljonbrotten.

2 kommentarer:

  1. Du skriver: "I det läget funderade jag på att kontakta Hells Angels och be dom åka dit och stöka till det."

    Till polisstationen? Vilken kanonidé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul kommentar! jag var nog lite oklar och det blev ett syftningsfel. Jag hade nog tänkt mig att Hells Angels-pojkarna skulle åka hem till tjejen (men dom kunde ju ha hälsat på polisen på hemvägen).

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...