Det var 1972 som folket fick en helt ny deklarationsblankett. Det var den största deklarationsreformen sedan blanketten infördes 1903. Dåvarande Riksskatteverket satsade stort på en landsomfattande informationskampanj som kostade 3,6 miljoner kr. I dagens penningvärde är det nästan 24 miljoner kr! Det innebär att det fortfarande är den dyraste kampanj Skatteverket genomfört under ett enda år. (Svartjobbskampanjen med ungdomar som målgrupp för tio år sedan kostade 28 miljoner, utspritt på tre år.)
Huvudnumret i kampanjen 1972 var broschyren "Dags att deklarera", som delades ut direkt i brevlådan till alla hushåll. Den översattes i sin helhet till flera invandrarspråk- se bilden ovan. Dessutom gjordes sju 20-minuters deklarationsprogram i SvT där Carl-Gustaf Lindstedt var en av huvudpersonerna. Även Sveriges Radio gjorde deklarationsprogram. Studieförbunden genomförde studiecirklar i konsten att deklarera. Det var den största insatsen på samhällsinformationens område sedan högertrafikkampanjen 1967.
"Dags att deklarera" var en lyckträff. Reklambyrån Svea (som inte längre finns kvar) gjorde det första broschyrutkastet, men det funkade inte alls. Verkets handläggare gjorde om broschyren på egen hand - och den versionen gick hem i stugorna! Den pedagogiska grund som lades fast då gäller fortfarande för broschyren
Utvärderingen visade att över 90 % av deklaranterna tyckte att den var lätt att förstå. Därför blev den ett föredöme även för andra myndigheter m.fl. Kampanjen 1972 var början på den långa resa som Skatteverket gjort och som lett fram till att myndigheten är så populär idag.
Jag brukar lyfta fram tre saker som starkast bidragit till Skatteverkets popularitet om man ser det hela i ett längre perspektiv: Broschyren "Dags att deklarera", webbplatsen och den förenklade deklarationen/e-deklarationen.
Jag tipsade redan i höstas Skatteverkets ledarskap om att broschyren fyller 40 år i år. Men det var meningslöst. Jag hade nämligen förväntat mig att man någonstans i årets version av broschyren hade skrivit en mening – eller gjort en liten jubileumslogga – och talat om att den fyller 40 år. Icke sa Nicke! I stället har man valt att lyfta fram den elektroniska inkomstdeklarationen som fyller tio år och gjort en logga om det på broschyrens förstasida. Sic! (Du kan kolla årets version av "Dags att deklarea" på Skatteverkets webbplats redan nu.)
Dagens ledarskap på Skatteverket (jag tänker då på Hansson + Andersson samt Corp) verkar vara historielösa. Det kanske är ursäktligt då de bara varit på verket en kortare tid. Dessutom är fokus – när det gäller deklarationen – att få så många som möjligt att deklarera elektroniskt via nätet eller telefonen. Men man får inte glömma bort det förflutna. Det är viktigt för framtiden.
För många år sedan lyssnade jag till David Ingvar (ni unga som inte vet vem han var: googla på honom) och han berättade om minnet. Vi människor minns vad vi gjorde på förra årets semester. Vi ser också framåt och planerar årets semester. En hare har ett kortare perspektiv och en daggmask minns nog inte vad han var för tre sekunder sedan. David Ingvar menade att även organisationer, företag och myndighet har ett minne som är viktigt att vårda.
Jag beklagar att Skatteverket inte valt att lyfta fram broschyren ”Dags att deklarera” i broschyren och berättat att de gått 40 år sedan den såg dagens ljus. Det hade räckt med en enda mening. Den elektroniska inkomstdeklarationen kunde man i stället ha harangerat i funktionen på webbplatsen.
Det är viktigt att ta historien med sig in i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar