19 september 2013

Exemplens makt

När jag jobbade med information på Skatteverket och tog fram broschyrer, annonser m.m. hade vi ofta  exempel med för att visa hur man skulle fylla i en blankett. Exempel fanns under 1970- och 1980-talen i broschyren "Dags att deklarera". Huvudpersonen i exemplet var medlem i en familj, som också avbildades i tecknad form.

Ett år var exempelfamiljen bosatt i Eskilstuna. Vi hade givetvis även angett adressen till ortens skattekontor - allt för att göra exemplet så trovärdigt som möjligt. Men vad tror ni hände? Jo, massor av deklaranter skickade in sina deklarationer till skattekontoret i Eskilstuna. Det stod ju i broschyren!

En annan gång när "Dags att deklarera" hade kommit ut ringde en äldre farbror och beklagade sig. Hans namn var korrekt i broschyren, men hans hustrus förnamn stämde inte och inte heller hans inkomster. Sic!

Det där med missförstådda exempel är inget nytt. När England skulle rekrytera soldater till Boerkriget (1899-1902) fick de sökande en blankett att fylla i. Till blanketten hörde även ett exempel, för att visa hur man skulle göra. Exempelsoldaten hette "Tommy Atkins".

Ni anar inte hur många soldater som slogs mot boerna i Sydafrika som sedan hette så. Dessutom blev "Tommy" ett namn för "den vanlige engelska soldaten" i både i första och andra världskriget. Fortfarande kallas engelska soldater för "tommies".

Det gäller även att uttrycka sig fullständigt om budskapet ska nå fram. En gång hade Skatteverket en annons i vilken det fanns en talong, som man skulle fylla i, klippa ut och skicka in om man vill ha ytterligare information i form av en broschyr.

Verket fick in flera kuponger som inte var ifyllda, utan helt tomma. Vad tror ni det berodde på? Jo, jag hade i annonsen skrivit "Vill du veta mera? Skicka in kupongen så får du en broschyr hem i brevlådan."

Folk gjorde precis som jag uppmanat dem i annonsen. Jag skulle givetvis ha skrivit "Vill du veta mera? Fyll i namn och adress i bifogade kupong, klipp ut den och skicka in den till Skatteverket så får du en broschyr hem i brevlådan."

Jag tror det var Stickan Andersson som sa att "svenska folket är inte dumt, det är dummare". Men man kan aldrig skylla på mottagaren om budskapet inte når fram. Det är alltid avsändaren som är ansvarig för att budskapet verkligen når fram till mottagaren.

3 kommentarer:

  1. Tänkte bara meddela att jag är en trogen läsare av din blogg och jobbar som "SC" inom samma myndighet som du tidigare jobbat på. Jag har inte kommenterat tidigare, och har egentligen inget att tillföra förutom att jag gillar din blogg skarpt, inlägget ovan är som vanligt riktigt roligt och tänkvärt. Hamnar ibland i situationer då jag ska informera om något och efteråt inser att "alla missförstod" det jag själv framförde. Är alla mottagare då mindre begåvade, eller kunde möjligtvis jag själv varit tydligare? Tror på det sistnämnda coh det gäller nog ganska många av oss människor ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kul att du gillar mitt bloggande. Jo, du har rätt. Men vad står "SC" för?

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...