27 september 2013

Viktigt att killar läser böcker

Ett inslag på nyheterna i morse handlade om killar och bokläsning. Sedan tidigare är det känt att killar läser mindre antal böcker än tjejer. Eftersom det har varit så länge finns det många halvvuxna och medelålders män som inte har läst speciellt många böcker. Det vill de styrande åtgärda.

En bokrecensent berättade i TV-soffan i SvT i morse att han fick åtta kronor av sina föräldrar för varje bok han läste som barn. Han ansåg det var helt okey att muta barn för att få dem att läsa mera.

Jag behövde inte mutor för att läsa böcker då jag var en bokslukare när jag var liten. Det gav mig en bra allmänbildning och en flykt från vardagen (jag var ett skilsmässobarn). Min far som var fanatiskt religiös ville att jag även skulle läsa bibeln och han mutade mig.

Jag fick ingen veckopeng som barn. I stället fick jag tio öre av min farsa för varje kapitel i bibeln jag läste. Läste och läste. Jag ögnade genom sidorna. Att bara bläddra vågade jag inte. Det kanske fanns nån däruppe som hade koll på mig? En gång i veckan redovisade jag hur mycket jag hade läst. Farsan noterade det i sin svarta bok och gav mig exakt på öret det jag hade uppnått.

En gång ville jag köpa en personvagn till mitt elektriska tåg (Fleischmann - inte Märklin) som kostade 19,90 kr. Jag redovisade 199 kapitel och fick exakt summa. Om farsan hade förhört mig så hade jag inte kunnat svara på en enda fråga. Det var gamla testamentet jag läste och det är inte precis lättläst.

När jag var riktigt liten läste farsan ut bibeln när jag skulle somna. Det var det bästa sömnpiller som fanns. Men farsan hade inte märkt att jag somnat utan satt kvar och läste en bra stund.

Jag lyckades aldrig klämma hela bibeln. Jag kom aldrig ur gamla testamentet. Jag klarade drygt halva bibeln och nådde kapitel 12 i Jeremias bok. Sen dess har jag inte läst en rad.

PS: Jag hade som liten förstått att man ska "frukta" Gud. Ordet "frukta" för mig innebar detsamma som att "vara rädd för". Jag förstod aldrig varför man skulle vara rädd för Gud så jag bestämde mig att klara mig utan honom.

PSS: Min farsa var aktiv i sekten Efraims budbärare - en sekt som kan jämföras med Jehovas vittnen upphöjt till två. Det var inte kul för resten av familjen, som var helt sekulär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...