17 september 2013

Rexed var inte först med "du-reformen"

Jag tycker inte om att bli niad. Det är ett oskick, som framför allt yngre personer ägnar sig åt när de har kontakt med oss äldre. Nästan varenda telefonförsäljare och butiksbiträde säger "ni". trots att jag säger du tillbaka. Vi 40-talister växte upp med ni och titlar och med lekkamrater som inte ens var du med sina föräldrar utan tilltalade dem med mor och far; vi fick uppleva förändringen till du och vill inte ha den gamla tiden tillbaka.

Du-reformen började slå igenom i slutet av 1960-talet. Upphovsman till reformen anses generaldirektören Bror Rexed vara. Han beslutade att bli du med sin personal 1967 när han blev chef på dåvarande Medicinalstyrelsen (som sedan blev en del av Socialstyrelsen).

Men han var inte den förste myndighetschef som införde du. Överdirektören Kjell Edström som var chef för Centrala folkbokförings- och uppbördsnämnden (CFU), blev du med sin personal året innan, närmare bestämt vid Luciafikat i december 1966. Han lär ha sagt så här: " "Min mamma lärde mej att en man aldrig får lägga bort titlarna med en kvinna. Men i den ställning jag nu har tar jag mej ändå friheten att föreslå att vi alla säger du till varandra här på CFU. Det blir enklare och trevligare. Om någon av er damer inte vill att jag ska  säga du respekterar jag det och försöker komma ihåg att i stället säga ni! Men fortsättningsvis säger ni alla du till mej."
 
Jag började på CFU 1969 och kom då från den delvis niande Länsstyrelsen i Örebro. Duandet på CFU, var en för mig välkommen friskhet. Jag var alltså inte med 1966, men att Kjell Edström införde duandet då har berättats för mig av f.d. kollegan Per-Ola Larsson, som var med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...