30 september 2013

Netto billigast. ICA Maxi dyrast.

I somras jämförde jag priserna mellan ICA Kvantum (f.d. Stens ICA) i Sollentuna centrum med ICA Maxi vid Häggvik/Stinsen. Anledningen var att kompisar hävdat att Maxi var mycket billigare. Det visade sig att det inte var så - se mitt blogginlägg den 6 juni i år.

Nu har jag utökat antalet butiker i min jämförelse. Jag har besökt följande butiker: Den  nyöppnade Nettobutiken på Malmvägen, ICA Kvantum i Sollentuna centrum samt Coop Forum, ICA Maxi, Willys och Citygross vid Häggvik/Stinsen.

Jag har kollat samma varor och min "varukorg" har bestått av en liter Arla mellanmjölk, ett paket normalsaltat Bregott, en förpackning Pågens Lingongrova, en förpackning Rasker rostbröd, ett kilo dansk färsk fläskfilé, ett kilo svensk köttfärs, ett paket 400 g Findus djupfryst torsk, ett kilo gul paprika, ett kilo bananer, ett paket 12 vanliga ägg, ett kilo fastpotatis i löst vikt, en flaska gul Citronsåpa och en hel fryst Kronfågel gårdskyckling (1,375 kg).

Undersökningen genomfördes olika dagar i slutet av september. Jag har inte tagit hänsyn till tillfälliga extrapriser, rabattkuponger, bonuscheckar, återbäring eller liknande. Så här blev resultatet:

  • Netto 340, 75 kr
  • Willys 373, 69 kr
  • ICA Kvantum 410,10 kr
  • Coop Forum 411, 55 kr
  • Citygross 430,85 kr
  • ICA Maxi 432,13 kr.

Skillnaden mellan den billigaste och dyraste varukorgen är mer än 90 kr. Det innebär att om man handlar för en femhundring så är Netto en hundring billigare än ICA Maxi. Låt oss säga att du handlar mat för femtusen i månaden - då blir det 12 000 kr på ett år!

ICA Maxi har stora skyltar utanför sin butik där man gör reklam. Sic! Jojomän, det kan nog vara bra med idéer, men verkligheten är dock annorlunda.



Om jag nu hade köpt de billigaste varorna i alla butiker så hade varukorgen kostat 321,58 kr. Men då tillkommer transporten eller promenaden/tidsåtgången.

Det finns ju fler matbutiker i Sollentuna, t.ex. i Helenelund, Edsberg, Rotebro, Norrviken och Sjöberg. Men de har jag inte besökt.





Kommentar från ICA Maxi

En kompis  till mig som handlar hos ICA Maxi skickade över ett mejl med mitt blogginlägg till butiken. Här är svaret:

"Tack för ditt mail. Jag uppskattar verkligen att du tog dig tid att skriva till oss. Vi gör prisundersökningar varje kvartal (med hjälp av Nielsen) med hela Sollentuna, Rotebro och Upplands Väsby som upptagningsområde. Vi fokuserar då på hela sortimentet samt de drygt 300 vanligast köpta varorna.
 
Vi vet att Netto och Lidl är billigare än oss. De kommer de alltid vara annars har de inget på marknaden att göra. Även Willys är billigare men med mindre marginal. I senaste prisundersökningen, som gjordes i spetember, var de 3,4% billigare än oss på hela deras sortiment. Frukt och grönt och egna märkesvaror är inte beaktade här.
 
Avdelningen frukt och grönt är alltid svår att jämföra då vi t ex alltid köper Chiquita-bananer och det är något Willys, Lidl och Netto mer eller mindre aldrig gör. Det går även för oss att köpa billigare bananer men kvaliteten är viktigare i vårt tycke. Vad gäller frukt och grönt köper vi snudd på alltid klass 1 eller klass extra och det är det si och så med hos de övriga. Som du säkert förstår blir det lite som att jämföra äpplen med päron.
 
Vad gäller övriga butiker är vi billigare. Med övriga menar jag ICA Kvantum Sollentuna C, ICA Supermarket Edsberg, ICA Format Bredden, Coop Extra Rotebro, City Gross Häggvik och Coop Forum Häggvik. Detta har jag solklara bevis på. I procent är det mellan 3,5-12% i skillnad på hela sortimentet. Tyvärr släppte inte ICA Kvantum i Upplands Väsby in våra "undersökare" så där har vi inga uppgifter.
 
Vad gäller de varor kunder köper mest (enligt ICAs s k "500-korg") blir det väldigt intressant. Här följer resultatet utan att butikerna är namngivna:
  • 7,2%
  • 8,9%
  • 10,9%
  • 15,7%
  • 15,9%
  • 16,2%
De sex butikerna är alltså mellan 7,2 och 16,2% dyrare än vad vi är på de drygt 300 vanligaste artiklarna.

Hoppas jag har svarat på din fråga på ett tillfredställande sätt. Har du några frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen. Till sist vill jag än en gång tacka för att du gav mig chansen att ge vår bild av verkligheten.

Ha en trevlig tisdag!
Med vänlig hälsning
Roger Holgersson, Butikschef livs
ICA Maxi Stormarknad Häggvik"
 
Min kommentar. När det gäller de dagliga matvaror som jag valt var ICA Maxi dyrast. De undersökningar som butikschefen hänvisar till ifrågasätter jag inte, men jag handlar aldrig 300-500 olika varor i min matbutik - inte ens under ett helt år. Butiken har ett stort sortiment med både bredd och djup som inte är matvaror och när det gäller det så kanske jämförelsen skulle göras med andra typer av butiker. Jag skulle tro att det kostar att ha ett så stort sortiment. När det gäller kvalitetsskillnad på frukt och grönt så är den inte alltid till Nettos, Lidls m.fl. nackdel, jämfört med t.ex. ICA. Det är i alla fall min erfarenhet. // Björn

Ny komentar från ICA Maxi.
Hej igen!

Jag vill bara förtydliga att de drygt 300 vanligaste artiklarna enbart består av matvaror och artiklar som generellt finns i "vanliga" mataffärer (tvättmedel, toapapper etc). Vårt sortiment av kläder, trädgårdsartiklar och dylikt är inte med i dessa undersökningar.
Ha en trevlig dag!
Med vänlig hälsning
Roger Holgersson, Butikschef livs
ICA Maxi Stormarknad Häggvik
 

Min kommentar.  Netto och Willlys (och kanske även Lidl, som jag inte kollat) är i alla fall billigare än de övriga butikerna, inklusive ICA Maxi. När det gäller kvaliteten på lågprisbutikernas varor så har flera av dem samma leverantörer och är identiska med de som säljs i t.ex. ICA, Coop m.fl. men har ibland andra namn.  Hur du som konsument gör och vilken butik du väljer är självklart din ensak. Det finns ju andra aspekter än priset, som kanske avgör.  //  Björn
PS: ICA Maxi vill kalla sig "Sveriges billigaste stormarknad". Det är väl inte helt korrekt, då man erkänner att Willys, Netto m.fl. har lägre priser. Men de butikerna kanske inte räknas som "stormarknader" trots att de också säljer annat som inte är mat? Oavsett hur ICA Maxi vill bortförklara min undersökning kvarstår att de var dyrast när det gällde det lilla urval av basvaror jag kollade priset på.
 




 


 

2 kommentarer:

  1. Ett enkelt sätt att kolla att det faktiskt ofta inte bara är samma levernatör utan även samma producent är att läsa på dera egna varor på ursprungsmärkning: ofta står det då att den är tillverkad av X för ICA eller Coop. Det kan då visa sig att X är samma fabrik som producerar märkesvaror eller för den delen varor år Netto. Ett exempel är Alax matjessill som produceras av ABBA, ABBA äger till och med Alax. ABBAS egna matjessill är dock ofta flera kr dyrare.

    SvaraRadera
  2. Tack för din insats. Den hjälpte vår familj 👍😃

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...