21 september 2013

När jag fattade beslut trots att jag var jävig

På 1960-talet jobbade jag på Länsstyrelsen i Örebro län på den avdelning - landskansliet - som bl.a. hade hand om körkortsärendena. Jag vara bara en mycket underordnad tjänsteman och fick inte fatta beslut i knappast några ärenden. Förutom att bestyrka fotokopior fick jag dock på egen hand besluta om namnändring i körkort.

Ett av ärendena rörde min egen nyblivna fru. När hon gifte sig med mig lämnade hon sitt tidigare efternamn och tog mitt. Beslutet om namnändringen skrevs även in i körkortet, se bilden. Jag borde inte ha fattat det beslutet för jag var nog jävig.

Men nu torde ärendet vara preskriberat sedan länge. Skönt.



Jäv är en situation där en person kan tänkas vara partisk eller det finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet eller i förberedelserna för beslutet.

Släktskapsjäv. Målet eller ärendet angår en nära anhörig eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för en sådan anhörig. Make/maka, sambo, barn och syskon är alltid nära anhöriga men även andra närstående, till exempel svågrar och farföräldrar kan räknas dit efter en bedömning i det enskilda fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...