11 september 2013

Om Lufthansa tycker jag inte

Flygbolaget Ryanair är ofta i hetluften (ofrivillig ordvits). Inte bara för sina priser med olika tilläggsavgifter utan även för sin bristande säkerhet och arrogante chef. Jag har bara flugit med bolaget en gång, för sjutton år sedan och det gick bra. Men sedan dess har jag undvikit att göra det.

Men det finns även ett annat flygbolag, som jag börjar bli trött på.

I somras flög frun och jag med kompisar till Italien med Lufthansa. Vår bokade slutdestination var Bergamo, men Lufthansa ändrade den till Milano nån vecka innan vi skulle åka. Men inte bara det. Flera gånger ändrade man våra flygtider. Det kändes tämligen osäkert hela tiden. Vi hade bokat hyrbil på Bergamo, som vi fick avboka och betala en avgift för, som Lufthansa vägrade ersätta.

Jag och frun har skaffat bonuskort hos SAS som tillsammans med Lufthansa och en mängd andra bolag bildar Star Alliance. När vi flög till Milano visade jag kortet när jag checkade in på Arlanda och i Milano när vi åkte hem. Men när jag efter hemkomsten kollade om vi fått några bonuspoäng så hade det inte funkat. Vi fick bara poäng för delflighten från Arlanda till Frankfurt, där vi bytte plan.

Jag gick då in på SAS webbplats för att efterregistrera våra flygningar. Men se det gick inte. Jag fick beskedet att våra flighter inte fanns! Märkligt. Jag ringde då SAS, satt och väntade länge i luren och togs sedan emot av en arrogant person, som överlägset förklarade att jag skulle gå in på deras nätsida och printa ut en blankett, som jag skulle fylla i och skicka till en SAS-adress och sedan vänta på besked i minst åtta veckor. Snacka om service.

Sagt och gjort, Jag fyllde i, bifogade kopior på våra boardingkort och skickade in. Häromdan fick jag ett mejl från SAS, där man på engelska berättade att deras partner Lufthansa inte kunde hitta oss som passagerare på uppgivna flighter. Mycket märkligt. Man hade ju våra boardingkort med namn, flightnummer och allt.

Om jag inte var nöjd med deras besked kunde jag vända mig till en ny SAS-instans via mejl och bifoga mina boardingkort på nytt plus mina elektroniska biljetter. Resan till Italien med Lufthansa gjorde jag i månadsskifter juni-juli och e-biljetterna hade jag inte kvar eftersom jag brukar rensa min e-post med sånt som rör en resa när den väl är över. (Tips: Spar dina e-biljetter.)

Alltså blev jag blåst på mina bonuspoäng. Nu är det inte hela världen. Jag flyger kanske med ett bolag i Star Alliance max en gång per år och det lär dröja innan jag får ihop så många poäng att jag kan nyttja dem till något vettigt.

I början av nästa år ska jag flyga med Lufthansa igen, denna gång till USA. Redan nu har bolaget ändrat flygtiderna en gång. Ska bli intressant att se hur fortsättningen blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...