30 september 2013

Biståndspengar kan användas till annat

Jag har alltid varit skeptiskt till det svenska biståndet. Jag har heller aldrig förstått varför vi måste vara bäst i världen när det gäller att pytsa iväg biståndspengar, dvs. pengar som tagits från de svenska skattebetalarna. I snitt betalar varje svensk 300 kr i månaden till biståndet (om jag nu räknat rätt med alla nollor).

Det har även blivit ett himla liv därför att UD praktiserat "kreativ bokföring" och betalat biståndsministern och hennes statssekreterares löner från biståndsanslaget. En del av det har även betalat Sveriges insats i Afghanistan. Helt okej, tycker jag.

Nu har SvD börjat granska delar av biståndet. Under de senaste tre åren har mer än 100 miljarder insamlade skattepengar lämnat Sverige i form av bistånd. Målet är att minst en procent av bruttonationalinkomsten (BNI) ska ges bort. Eftersom SIDA har svårt att hitta vettiga projekt och mottagare blir det pengar över vid årens slut. Dessa pengar - närmare bestämt 24 miljarder de tre senaste åren - har lämnats över till FN, där de i princip "försvunnit". Ingen vet vilken eventuell nytta de har gjort och kritik har tystats.

Under många decennier gick en stor del av biståndet till vänsterdiktaturer i Afrika och Latinamerika - ofta rakt in i deras statsbudgetar. Diktatorn Mugabe i Zimbabwe var en som Sverige höll under armarna. Gjort är gjort, inte mycket att göra åt nu och det var sossarna som styrde på den tiden.

Att ge katastrofbistånd, kanaliserat via direkta hjälpinsatser, tycker jag är helt okej. Men att ge bistånd rakt av och hoppas att de ska t.ex. minska fattigdomen i världen anses numera var bortkastat. Jag har en nära släkting som jobbat inom biståndsindustrin och i olika länder under många. Han har på nära håll sett hur biståndet använts. Han är också skeptisk och menar att "det har nog stjälpt mer än det har hjälpt".

Jag tycker att biståndspengarna (i alla fall det mesta) i stället ska användas till
  • att bättre ta hand om de flyktingar som kommer hit,
  • att bygga ut äldrevården,
  • att ge lärare och sjuksköterskor mer betalt samt
  • att försvara Gotland (nu finns där några hemvärnsgubbar samt en handfull stridsvagnar utan förare, bränsle och reservdelar.)

2 kommentarer:

  1. Alltid kul med äldre män som inbillat sig att Gotland är hotad. Som en nervgift rusar denna känsla runt i blodet hos konservativa. Speciellt hos dem som gjorde lumpen på Gotland. Sanningen är givetvis att det inte alls är något som behövs försvaras med en krona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Varken Gotland eller fastlandet är hotade. Inte nu. Men jag tycker Gotland är värt att kunna försvaras.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...