19 december 2012

När går jorden under?

Latinamerikas mayaindianer har en kalender som tar slut i morgon den 20 december 2012. Därefter - dvs. fredagen den 21 december - kommer jorden att gå under, har en del förutspått. Sådana här spådomar har dykt upp då och då under århundradenas lopp. Ibland har det lett till hemska saker, som när en religiös sekt gjorde kollektivt självmord därför att jorden skulle gå under.

Att jorden ska gå under är ett vanligt inslag i olika suspekta religiösa föreställningar. Min farsa var under senare halvan av sitt liv fanatiskt religiös i en sekt som hette "Efraims budbärare" - en sekt som kan liknas vid Jehovas Vittnen, fast i kubik! De som tillhörde sekten kallades efraimiter. Läs mer på  http://sv.wikipedia.org/wiki/Efraims_budb%C3%A4rare . Nu torde det inte finnas många anhängare kvar. Min farsa var mycket aktiv och var under många år redaktör för deras tidskrift "Det profetiska ljuset".

Ett bisarrt inslag, bland många, i sektens tro var att jorden skulle gå under och ett tusenårsrike skulle upprättas på jorden där det rättrogna, främst arbetare med skandinaviskt ursprung och som var s.k. efraimiter, skulle få plats.

Sommaren 1955, som för övrigt var extremt varm, hade efraimiterna spått att jorden skulle gå under. Farsan gav därför inte morsan några pengar till vinterkläder åt min bror och mig. Onödigt med nya pjäxor m.m. eftersom jorden skulle gå under!

Nu gick inte jorden under 1955. Nästa gång efraimiterna angav ett årtal var 1959 - också en varm sommar. Inte ens då gick jorden under. Sedan tror jag inte man pekade ut något mer årtal för undergången.

Det jag retar mig på 1955 när morsan inte fick pengar till vinterkläder är varför inte jag - eller hon - sa till farsan: "Hörru, om nu jorden ska gå under kan vi väl lika bra bränna alla pengar vi har på nåt kul!"

Du som tror att jorden går under på fredag den 21 december har bara en dag på dig att ha kul.

PS. Jorden går inte under på fredag. Mayafolkets kalender börjar om på nytt från och med den 21 december och kommer att fortsätta att börja om då och då i 63 120 000 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...