23 mars 2013

Städer behöver ha kisskartor

Jag är snart 67 år gammal och behöver kissa ofta, men bara lite åt gången. Det är ett handikapp. Framför allt när jag är ute på stan - och allra värst i utländska städer! Min fru fnyser åt mitt kissande och menar att det är psykiskt. "Det går att hålla sig!"

Därför tycker jag att turistkartorna över städer och större samhällen borde innehålla markeringar som visar var de offentliga toaletterna finns. I Stockholm har jag koll på en del kisställen. Pissoarer (gratis) finns t.ex. vid Storkyrkan/Slottsbacken, på stora parkeringen på Djurgården vid Aquaria (nedanför Liljevalchs) och på Klarafaret vid Klara kyrka.

På Centralstationen och i många gallerior finns toaletter men det kostar en tia att nyttja dem. I galleriorna och köpcentren kan skyltningen göras bättre för ibland är det svårt att hitta dem. I Söderhallarna får man säga till i en servering nära toaletten för att dörren ska öppnas. Det finns alltså många variationer på de offentliga muggarna. På många biografer måste man ha en kod för öppna dörren och koden får man först när man köpt en biobiljett.

Utomlands är det knepigare för det finns inte många offentliga toaletter. Då får man nyttja pubar och krogar. Men eftersom muggen oftast ligger längst in får man tränga sig förbi alla bord och gäster. Ibland blir man stoppad och får antingen betala en slant för bli av med sitt trängande behov eller så måste man köpa något, t.ex. en pint pilsner. Och då blir man snart lika pissnödig igen och så börjar toalettletandet på nytt med ny pilsner, ny toalett, ny pilsner osv. Sen har den dagen gått.

Krogen Cassi på Narvavägen i Stockholm är ett undantag. Där ligger muggen precis vid entrén, innan man kommit in i själva serveringslokalen. Där kan man teoretiskt slinka in och pissa utan att personalen får nys om det.

Ett tips för alla i min situation är att göra en "Prins Bertil". Den populäre prinsen brukade alltid passa på att pissa - även om han inte var akut nödig - så fort han hade tillgång till en toalett. På det sättet fick han alltid lite längre respit innan det var dags igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...