20 maj 2012

Ska man vara snäll och artig eller arg och ovettig?

När en hantverkare inte hör av sig eller gör ett mindre bra jobb, eller när en leverantör inte levererar i tid, eller när en vara man fått är undermålig: Ska man ringa och skälla eller ska man ringa och vara vänlig?

Jag brukar var snäll och vänlig. Jag tror nämligen att det hjälper i längden. Har jag gjort fel vill jag inte möta en skällande och oförskämd person. Jag vill hellre prata med en sansad och vänlig även om det handlar om kritik.

Nu har jag väntat ett par veckor på att min hantverkare ska komma och fixa några saker han missat. Nu har jag väntat på min nya ledstång som skulle ha levererats och monterats för en månad sen. Nu har jag efter ett otal vänliga telefonsamtal väntat flera veckor på att få ett nytt fäste till min flaggstång.

Min vänliga attityd fungerar tydligen inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...