23 maj 2012

Kolla slangen från gasolen till grillen

I mitt förra inlägg berättade jag om fadäsen med min gasolgrill, som tog eld vilket ledde till polis- och räddningstjänstutryckning med tutande sirener. När jag dagen efter händelsen hade kontakt med AGA berättade man följande:

"Den största risken vid normal användning av gasol är att det läcker i slangar och anslutningar. Använd endast slang som är särskilt avsedd för gasol och som är märkt med -30˚ C. Gör ett läcktest på slangen med t.ex. att spruta  såpvatten eller AGAs TL4 spray vid anslutningen till gasolflaskan respektive till grillen inför varje säsong och med jämna mellanrum därefter. Vid varje flaskbyte ska en täthetskontroll göras av anslutningen till flaskan.

Särskilt i solljus åldras slangen och det finns risk för sprickbildning. Kontrollera därför slangens tillverkningsår och byt äldre slang. Slangen kan kontrolleras genom att man viker den på några ställen och ser om den är sprucken.

Alla gasolflaskor från AGA har en säkerhetsventil som förhindrar att de sprängs vid en brand. Säkerhetsventilen öppnar vid ett inre tryck på cirka 25 bar vilket motsvarar en temperatur på cirka 65˚C. För att säkerhetsventilen ska fungera på rätt sätt ska du alltid hantera och förvara gasolflaskan stående."

Den här informationen finns på AGA;s webbplats (www.aga.se) men även i tryckt form hos AGA. Den borde följa med när man köper en gasolflaska, t.ex. på macken, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...