14 maj 2012

Ågust och jag

I dag är det hundra år sedan August Strindberg (Ågust uttalade han sitt namn) avled i magcancer, blott 63 år gammal.

Strindberg och jag har en del fysiska likheter, bl.a. längden. Han ansågs med sina 173,5 cm i strumplästen vara en för sin tid ståtlig karl. Jag är exakt lika lång och anses inte ståtlig, tvärtom. I dag är svenska mäns medellängd 181,5 cm.

Min farfars farfars morfar Måns Olsson Holm (1765-1837) var indelt soldat och hans längd är noga noterad i rullorna. När han  1787 rekryterades som soldat nr 47 i Bälinge kompani i Kungl. Uplands regemente mätte man upp honom till elva kvarter och tre tum. Omräknat till dagens mått är det 170,6 cm. Han var alltså för sin tid verkligen en reslig karl.

Men åter till Strindberg och mig. Han hade små fötter och händer. Det har jag också. När han var 11 år var hans favoritroman "Robinson Kruse". Den boken var också min favorit när jag var liten pojke. Det var den första roman jag läste och jag har läst den tre gånger.

Nu får det räcka med likheter mellan Strindberg och mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...