28 januari 2011

Kalla vintrar helt avgörande

De skenande elpriserna är det som oroar medborgarna mest just nu. När den ansvariga ministern fru Olofsson fick frågan, var hennes recept att tilläggsisolera och skaffa treglasfönster. Men vilken tröst är det för dem som redan har gjort det?

Jag har bott i samma gamla 20-talskåk i mer än 40 år. Nu får jag värme och varmt vatten från en värmepump med tillskott av elektricitet. Tidigare var det oljeeldning som gällde. Jag har följt min energikonsumtion under åren och med de förändringar som skett med kåken och familjen.

Jag tilläggsisolerade och bytte fönster. Det märktes inte på energiförbrukningen.

Jag byggde till kåken och gjorde den 50 % större. Det märktes inte på energiförbrukningen.

Familjen utökades från två till fyra personer. Det märktes inte på energiförbrukningen.

Det enda som har gjort märkbart utslag på energiförbrukningen är om det har varit kalla eller varma vintrar. Och det är något som jag inte kan påverka. Ett normalår förbrukar jag 14 000 kWh men förra året då vintern också var lång och kall gick förbrukningen upp med 4 000 kWh.

Visst kan jag påverka min energiförbrukning. Jag kan sänka inomhustemperaturen till 15 grader och sätta på mig två tröjor i stället för en. Jag kan gå till bekanta och duscha. Jag kan laga mat i öppna spisen. Jag kan ha huset i stort sett helt nedsläckt utom i det rum jag vistas. Jag kan kika in i grannens vardagsrum och kolla deras TV (fast då missar jag ljudet; funkar dock för textade långfilmer om jag använder kikare).

En del av det jag betalar för min elektricitet är fasta avgifter, som jag inte kan påverka. t.ex. grundavgifter och årsavgifter. Alla kostnader borde var rörliga för då ökar incitamenten att spara ännu mer på elen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...