22 januari 2011

Det är mycket reklam i tidningen

Jag prenumererar på Svenska Dagbladet, därför att jag tycker tidningens typsnitt är snyggare än Dagens Nyheters. Förra året hade jag båda morgontidningarna, men det blev för mycket papper. Att i stället läsa nyheterna på nätet är mig helt främmande. En papperstidning är oslagbar. Doften av trycksvärta är underbar.

Men jag tycker det har blivit mer och mer reklam och allt mindre redaktionellt material i min morgontidning.

I dagens nummer av Svenska Dagbladet innehöll huvudtidningens första 33 sidor - fram till sporten - 55 % procent kommersiell reklam! Det redaktionella, journalistskrivna materialet var bara 33 % och resten - 12% - var det som kan kallas övrigt material, dvs. innehållsdeklarationssidan (sid 2), korsordet plus två sidor dödsannonser.

Nu har jag inget gammalt dagblad från 1950-talet, men jag ger mig sjutton på att tidningen då innehöll mer redaktionell text och mindre reklam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...