10 januari 2011

Du måste ansöka om pension

Min lilla privata pension får jag ut med automatik utan ansökan när jag blir 65 år. Jag fick nyligen besked om det. Min statliga tjänstepension från SPV kommer också med automatik, utan ansökan. Min arbetsgivare fixar detta. Min statliga tilläggspension (i mitt fall från AMF) kommer också med automatik. Det kallar jag service!

Men så funkar inte den allmänna pensionen från Pensions-myndigheten (förut Försäkringskassan som fick så mycket kritik för dålig information till landets pensionärer).

En vanlig missuppfattning är att den allmänna pensionen kommer med automatik när man blir 65 år. Jag vet personer - med god utbildning och hög ställning i samhället - som missat pensionen någon månad, därför att man trott den kommer med automatik. Jag kan förstå att man måste ansöka om den allmänna pensionen, eftersom man kan välja att ta ut den mellan 61 och 67 års ålder (eller vänta ännu längre, om man så vill). Men det normala är ju trots allt 65 år.

Därför tycker jag att Pensionsmyndigheten ett halvår innan ska påminna alla som fyller 65 år att man måste ansöka om sin allmänna pension. Samtidigt skulle myndigheten berätta att man kan jobba kvar till 67 år och vilka skattefördelar det innebär. Det ligger ju i linje med vad Regnfäldt, Borg & Co vill, nämligen att vi alla ska fortsätta jobba tills vi stupar på våra poster.

Ett enkelt brevkort till max hundratusen blivande 65-åringar kostar nånstans mellan 0,5 - 1 miljon kr per år med porto och allt. Försumbart för Pensionsmyndigheten. Annars kan myndigheten i stället lägga en lapp i oranga kuvertet till alla 64-åringar och berätta samma sak. Det kostar bara några tiotusentals kronor extra. Inte ens felräkningspengar.

Jag har tipsat Pensionsmyndighetens informationschef Sten Eriksson om detta. Vi får se om det blir någon reaktion?

PS. Sten Eriksson reagerade och svarade direkt. Se kommentaren nedan.

1 kommentar:

  1. Med vändande e-post fick jag svar - se nedan - från Sten Eriksson på Pensionsmyndigheten:

    "Hej Björn! Tack för bra kundsynpunkter! Det är helt riktigt att man måste ansöka om allmän pension, vilket absolut inte är självklart för många. Det har i och för sig att göra med att man kan ansöka om allmän pension från det man är 61 år tills dess man är 67 och kanske ännu senare om man är överens med sin arbetsgivare om att jobba kvar. (Som jag minns gjorde du faktiskt själv en ansökan om att ta ut en del av den allmänna pension - d.v.s. premiepensionen - vid 61 års ålder) Det är individen själv som bestämmer när man ska gå i pension, även om 65-årsgränsen fortfarande finns närvarande i medvetandet hos de flesta som den "naturliga" pensionsåldern - inte minst p.g.a. att andra regler i försäkringslagstiftningen och i tjänstepensionsavtalen har 65 år som en tydlig gräns.

    1995 gjordes pensionssystemet om, och då gjordes också pensionen beroende av livslängdens utveckling. De som gick i pension 1995 var födda 1930. En kommunikativ utmaning för oss är att förklara för t.ex. sådana som mig - födda i början på 60-talet - att vi behöver jobba tills vi blir 66 år och två månader för att få ut samma andel av vår slutlön som personen som gick i pension 1995, eftersom vi helt enkelt lever längre i genomsnitt och att pengarna måste räcka till fler år som pensionär. Dina och mina ungar beräknas leva ännu längre, och behöver följaktligen jobba ännu längre - 80-talisterna ligger t.ex. på drygt 68 år. Vi kommer att förändra informationen i de orange kuverten, så att folk blir medvetna om den effekten. Troligen leder det till ett mindre fokus på just 65-årsgränsen. Samtidigt är det viktigt för oss att berätta för folk att de kan gå i pension när de vill från 61 år och framåt, om de vill och tycker de har råd.

    Jag håller helt med dig om att vi behöver bli bättre på att berätta för folk att man måste ansöka om allmän pension, på ett eller annat sätt. Det sätt du föreslår är ingen dum idé, frågan är väl egentligen bara vid vilken ålder man ska skicka på folk dessa meddelanden eftersom folk är olika som du brukar säga. Men vi tar med oss ditt pedagogiska exempel och funderar vidare på saken."

    Tack Sten för ett snabbt och uttömmande svar!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...