2 januari 2016

Det finns faktiskt vinnare

Vi möts ständigt av mängder med vinstchanser. Det är trisslotter, Harry Boy, Bingolotto, Postkodlotteriet. A-lotteriet, Sverigelotteriet plus allt annat med lockande vinster som finns på internätet. Förr i tiden - på 1950-talet - fanns i stort sett bara stryktipset, premieobligationer och penninglotter om man ville bli förmögen. Att t.ex. köpa aktier och göra vinst var bara förunnat de som redan var rika.

För att vinna måste man satsa. Jag satsar inte då jag inte vinner ens när det är vinst varje gång. Suck.

Jo, det är sant. När det var Barnens dag i Örebro på 50-talet lät min mor mig fiska i dammen. Där var det nämligen vinst varje gång. Men inte för mig. Jag fick en tom påse en gång. En av många besvikelser i barndomen som gjort mig till den sura gubbe jag är idag.

Jo, om jag ska vara helt ärlig har även jag vunnit. En gång på 60-talet fick jag en elva på stryktipset (då en tolva var det man kunde få som mest). Vinsten blev 700 kr, vilket i dag motsvarar ca 6 000 kr. De pengarna levde jag upp många gånger om.

Men jag haft bekanta och bekantas bekanta som vunnit rejält. En kompis till min bror fick sitta i TV4 och skrapa fram ett antal miljoner tack vare en trisslott med några TV-apparater på. En brorsdotter vann Vingresor för 30 000 kr på Postkodlotteriet för ett tag sedan. En barndomsvän och klasskamrat fick en miljon, också på Postkodlotteriet, för en månad sen. En granne på landet på andra sidan skogen fick 100 000 kr via Postkoden.

Jag har inte tur med fru Fortuna. Men det kanske beror på att jag aldrig köper några lotter?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...