3 maj 2013

Lockar ledsna barn besökare?

Den göteborgska nöjesparken Liseberg försöker locka besökare via helsidesannonser och utomhusreklam. Annonserna upptas av bilder på ledsna och gråtande barn med texten "Våra barn tvingas åka till Mallorca (och andra utländska resmål) i sommar".

Det man som betraktare/läsare minns är enbart gråtande barn + Liseberg. Budskapet blir helt tvärtom, dvs. att barnen inte vill till Liseberg. Det gäller framför allt utomhusreklamen där man bara hinner se bilden och ordet Liseberg när man far förbi i bil. Budskapet "tråkiga Liseberg" förstärks.

Om jag hade fått bestämma hade jag haft annonser med bilder på jätteglada, lyckliga barn med undertexten "Hurra! I sommar behöver jag inte åka till Mallorca" + loggan för Liseberg.

Tillägg den 8 maj: Sådärja, nu har förklaringen kommit. Liseberg har sjösatt andra steget i sin reklamkampanj - se bilden nedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...