31 maj 2013

Giftermål krav för lägenhet

Min dåvarande fästmö - numera min hustru - och jag stod i bostadsförmedlingens kö i Örebro på 1960-talet. Eftersom vi båda var ensamstående fick vi bara köa för en tvåa med kokvrå. Vi tyckte detta var absurt och ville köa tillsammans för en trea i stället. Men se det gick inte. För att få en s.k. familjebostad måste man vara gift.

Efter några dagar fick jag ett brev från bostadsförmedlingen. Där stor (ungefär) så här: "Ni erbjuds en trerumslägenhet i Vivalla i Örebro under förutsättning att ni inom två veckor uppvisar lysnings- eller vigselbevis". Det var ord och inga visor.

Jag ringde fästmön och undrade om vi skulle gifta oss. Hon samtyckte. Dan därpå gick jag till prästen och tog ut lysning, fick bevis på det och gick tvärs över gatan till bostadsförmedlingen och slängde upp beviset på disken. På direkten fick jag nycklarna till en nyproducerad trea på Visgatan 4 B i det nya bostadsområdet Vivalla i Örebro - ett område som numera tyvärr blivit en segregerad mångkulturell förort.

Vi kunde visserligen valt att inte gifta oss trots lysningen men vi tyckte det var lika bra att göra det. Och på den vägen är det. Nu har det precis i dag gått 44 år.

En del gifter sig av kärlek, andra för att de väntar barn. Vi gifte oss för att vi blev med lägenhet. Vi var 21 respektive 22 år och såg ut som bilden visar. Nu är vi snart 66 respektive 67 och mer kära än när vi gifte oss. Tack för det. bostadsförmedlingen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...