30 april 2013

Flaggning två dagar på raken

I dag är det allmän flaggdag för att "knugen" fyller år och han blir 67 och han borde bli pensionär. Vanligt folk får ju inte jobba kvar längre än till 67.

I morgon är det första maj och då är det också flaggdag. Alltså två flaggdagar på raken.

Första maj har en lång historia och sedan antiken har mana firat vårens ankomst.

Arbetarrörelsen tog över dagen när polisen i Chicago 1886 dödade två demonstrerande arbetare. För att bl.a. hedra dem började arbetarrörelsen fira den första maj. I Sverige hölls den första förstamajdemonstrationen 1890.

Jag flaggar alltid med svenska flaggan på de allmänna flaggdagarna (om jag kan). Ibland är jag inte hemma och på vintern kan det hända att flagglinan frusit fast. Men jag hade en gång en granne som alltid flaggade på valborgsmässoafton (kungens födelsedag) men inte på första maj. Jag förmodar att han inte var förtjust i varken kommunisterna eller sossarna och ville markera det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...