Svenska Dagbladet har stuvats om och fått ny form. I stället för tre delar är det nu bara två: En som innehåller den redaktionella nyhetsdelen och kulturen; en som innehåller ekonomin och sporten. Båda delarna har annonser. Tidigare var även kulturen en egen del.
Samtidigt har man ändrat layouten. De tidigare typsnitten är kvar, bortsett från ekonomidelen som fått ett nytt rubriksnitt och även rosa papper (för att likna Dagens Industri). På flera sidor i redaktionsdelen har man ändrat från flerspalt till trespalt och lagt in kolumnlinjer och lagt in - i mitt tycke - onödigt stora vita ytor. Det ger nästan ett reklamaktigt intryck.
Från början tog det emot att ta till sig den nya formen, men nu har jag vant mig. Men det jag absolut inte gillar är att man valt kursiv stil på rubrikerna i kulturavsnittet. Även på "mellaningresser" (förstorade textcitat mitt i spalternas brödtext) har man kursiv text. Kursiv är ok för att förstärka vissa ord men absolut inte på rubriker och texter med flera meningar. Det är svårläst! Observera nu att svårläst inte är detsamma som oläsligt.
Dagens avisa har jag roat mig med att gå igenom för att se hur mycket av innehållet som är det ena eller det andra. Så här blev det:
Den vita huvudelen med nyheter och kultur
Redaktionell text, dvs. nyheter, ledare, debatt m.m. 36 %
Kulturtexterna 19 %
Annonser 30 %
Övrig text, dvs. sidan 2, korsord, serier, radio- och teveprogram 15 %
Den rosa separata delen med ekonomi och sport
Redaktionella ekonomitexter 37 %
Sport 14 %
Annonser 30 %
Övrig text, dvs. aktiekurser m.m. 19 %
Sammantaget så bestod innehållet i dagens Svenska Dagblad av ungefär en tredjedel annonser. Det förvånade mig för jag hade trott att det var mer. Det känns i alla fall så när man läser/bläddrar igenom tidningen.
Tillägg den 17 april: I dagens tidning ser jag fler layouttrix som gör texten svårläst: delar av rubriker i grått, mörka tonplattor med text. Inte bra.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar