1 februari 2013

Gästbrygga i Edsviken

Min båtåkande kompis Janne C kom för några år sedan med förslaget om att Edsviken - den vik i Sollentuna som har förbindelse med havet - borde ha en gästbrygga. Jag tog till mig förslaget och har i flera omgångar nalkats Sollentunas politiker och försökt få dem intresserade.

Den utsocknes som kommer in i Edsviken med båt (tyvärr bara motorbåt då Stocksundsbron hindrar seglarna) har ingenstans att lägga till. Det är en stor brist, framför allt med tanke på allt intressant som finns att upptäcka och besöka längst in i viken, som t.ex. Edsbacka värdshus, Edsbergs slott, Edsviks konsthall, motorcykelmuseeet MC Collection m.m.

Inför valet 2010 pratade jag med flera lokalpolitiker i deras valstugor om en  gästbrygga i Edsviken (och även andra förslag jag hade). De lyssnade intresserat. Sen hände ingenting. För det är väl så, tänkte jag, att ett förslag från en vanlig medborgare inte kan leda vidare till något konkret. Ska det hända något så måste idén komma från en politiker eller en tjänsteman i kommunen. Vi medborgare är ju bara nyttiga vart fjärde år när det är val.

För att ytterligare lyfta frågan om gästbryggan i Edsviken riktade jag förra året en fråga till kommunfullmäktige på "Allmänhetens frågestund". Svaret jag fick var ungefär "Jasså". Sen skrev jag ett mejl till ordföranden i kultur- och fritidsnämnden och dessutom en insändare i en av kommunens lokaltidningar med förslag om en gästbrygga. Jag räknade inte med någon reaktion.

Men, hör och häpna, nu har det hänt! Den projektledare som kommunen anställt för att lyfta området runt inre delen av Edsviken och göra det till ett av norra Storstockholms mest besökta områden kontaktade mig på uppmaning av kultur- och fritidsnämndens ordförande. Och idag träffades vi - på Edsbergs slott där hon har sitt lilla kontor.

Jodå, att tillvarata det vattnet ger, dvs. själva Edsviken, ingår som en del i hennes projekt. Och där platsar gästbryggan. Projektledaren gillade idén med en gästbrygga och kommer att jobba vidare med ärendet.

Kul, tycker jag. Sen får vi se hur det hela landar.

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...