År 2011 blev Skatteverkets landets modernaste myndighet; den myndighet som brukar få en topplacering när man frågar vilken myndighet medborgarna gillar bäst. I botten hamnar ofta Arbetsförmedlingen och jag kan förstå om man där vill förändra sin image.
Arbetsförmedlingen är ofta i blåsväder. Högsta chefen är inte omtyckt och hälften av de anställda är dessutom rädda att säga vad man tycker, enligt en undersökning som facket gjort. Lågt i tak, med andra ord, vilket nu ytterligare förstärks genom att Arbetsförmedlingen förändrat sin tidningsutgivning.
Förra året lade Arbetsförmedlingen ned sin tidning "Arbetsmarknaden" som funnits sedan 1989 med egen redaktion och chefredaktören som ansvarig utgivare. Den tidningen innehöll en del kritiskt granskande inslag. I stället har förmedlingen startat en ny tidning där myndighetens kommunikationschef är ansvarig utgivare. Hur många kritiska artiklar kommer den "husbondens röst" att ha?
Jag var under mer än 30 år redaktör och ansvarig utgivare för Skatteverkets tidning. Där skrev jag en kolumn, som ibland tog upp ämnen som kunde reta ledningen - men som fick applåder av personalen runt om i landet. Vid en omorganisation 2005 lades tidningen ned. Jag fick inte fortsätta göra tidning. I stället skapade man en ny tidning med nytt namn, ny redaktör och med min chef som ansvarig utgivare. (Den är också borta nu och ersatt av information i Skatteverkets intranät.)
Kan det var så att Arbetsförmedlingen också vill bli årets modernaste myndighet och sneglar på vad Skatteverket har gjort för att få den utmärkelsen?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar