26 november 2012

Det administrativa nedfallet drabbar alla

Nu har även landets läkarkår drabbats av det administrativa nedfallet. Läkarna är nedtyngda av mängder med interna administrativa uppgifter. De blir stressade, mår dåligt och kan inte sköta sin huvudsyssla - att vara läkare - ordentligt. Risken finns att patienterna blir lidande.

Detta var en stor nyhet på TV i morse. Jaha, tänkte jag. Ytterligare en yrkeskår som drabbats.

Landets lärare är sedan länge tyngda att det administrativa nedfallet, som hindrar dem att lära ungarna läsa och skriva, sitta still, stänga mobilen och ta av sig kepsen. Landets poliser är sedan länge nedtyngda av det administrativa nedfallet, som gör att buset går fritt och vardagsbrotten aldrig blir uppklarade. Landets professorer hinner inte forska eller föreläsa därför att det administrativa nedfallet tar upp deras tid.

Ja, listan kan på yrkesgrupper kan göras hur lång som helst. Det är nu inte bara offentliganställda som drabbas. Även anställda i företag, stora som små, lider också av den ökande administrativa bördan. Alla som har ett jobb kan nog vittna om massor med timmar och dagar som ägnats åt meningslösa administrativa uppgifter som pådyvlats dem uppifrån.

Under många år har det kallats verksamhetsplanering, kvalitetsarbete samt en massa annat obegripligt, ofta uttryckt på engelsk amerikanska. Alla chefer har gått på det och tvingat nedfallet nedåt i organisationen. Mellancheferna drabbas hårdast för det är de som ska dra det här lasset med alla sina medarbetare, som suckar, stönar och rättar in sig i ledet, rädda att bli betraktade som illojala, hamna i kylan och inte få ökad lön om man protesterar. Alla lider, ingen säger något. Det är som kejsarens nya kläder.

När jag för en tid sedan besökte min bilverkstad pratade jag med kundmottagaren, tillika firmans ägare, och frågade om han nyttjat någon skiftnyckel på sista tiden. Han stönade och sa: "Nä, min tid går att till att läsa in och följa alla regler, anvisningr m.m. som kommer från olika håll. Det är EU-regler, anvisningar från generalagenterna, de olika bilimportörerna, branschen, olika myndigheter m.m. som vi måste ta del av och följa. Sen ska vi rapportera tillbaka statistik och annat åt olika hålll", sa han och suckade.

Tänk vad allt detta kostar samhället! På min tid på Skatteverket råkade jag kritisera det administrativa nedfallet och de produkter det ofta leder till, som jag kallade administratvivt avfall. Jag trampade på ömma tår, straffades och hamnade i kylan, vilket sedan ledde till att jag slutade i förtid och blev pensionär några år för tidigt.

Men jag fick många tacksamma kommentarer för att jag vågat upphäva min röst, även från flera chefer; en del var till och med regionchefer, alltså snäppet under verksledningen.

3 kommentarer:

  1. Det administrativa nedfallet har tyvärr blivit ännu värre sedan du slutade.

    Under mina år på Skatteverket har jag sett många som hamnat ute i kylan. Det verkar vara vissa chefers ledarstil, att skaffa sig favoriter och skicka ut andra i kylan. Det lär nog inte finnas många arbetsplatser som uppvisar så stora löneskillnader för samma arbete som Skatteverket.//JL

    SvaraRadera
  2. Kan dessvärre inte annat än instämma. Modellsamlandet vet inga gränser: PM3, portföljer, arkitekturkartor och VP i en salig röra. Ännu har ingen lyckats beskriva hur allt hänger samman - eller inte. In med nya otydliga roller utan att plocka bort gamla.

    Statstjänstemannarollen verkar helt bortglömd -diskuteras inte alls. Och ändå var det något generaldirektören tryckte på när han var ny. Innan kejsarkläderna provades ut kanske...

    SvaraRadera
  3. Tack för kommentarerna! Det visar i alla fall att jag inte är ensam om att förbanna det administrativa nedfallet, som tydligen fortsätter att drabba medarbetare överallt... kommer det aldrig att ta slut?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...