1. En släkting skulle flyga bort nånstans för många, många år sedan. Planet blev försenat och på den tiden gällde en 12-timmarsregel för att få viss ersättning för dröjsmålet. När släktingen väntat 11,5 timmar fick passagerarna borda planet.
När det gått 11 timmar och 50 minuter kastade planet loss och gled ut ett stycke för att sedan stanna igen. Det gick sedan ytterligare en timme innan det lyfte. Smart av flygbolaget som slapp betala ersättning för förseningen då man de facto påbörjat avfärden.
Den här historien får mig att tänka på min tid som länsstyrelsetjänsteman på 1960-talet. Jag hade tillsammans med länsassessorn m.fl. varit ute i länet på en förrättning (vi skulle inspektera barnkolonier). Vi återkom till kontoret tio minuter i fem på eftermiddan. "Vi tar en sväng runt på stan", sa länsassessorn till chauffören. Jag var mycket fundersam till extrasvängen men fick sedan förklaringen. Kom vi tillbaka efter kl. 17 kunde vi kvittera ut heldagstraktamente - annars hade det bara blivit dito för en halv dag.
2. Ett annat bolag, ett så kallad lågprisbolag, har tagit som vana att sänka temperaturen i kabinen när man kommit upp i luften och åkt ett tag. Sedan kommer flygvärdinnorna (eller luftens servitriser, som jag brukar kalla dem) och erbjuder den som fryser en filt - mot extra betalning. Smart affärsidé!
3. En tjej blev försenad på grund av att planet hon skulle åka med hade blivit påkört av en bagagevagn eller nåt liknande. Nu gällde EU-reglerna och hon krävde flygbolaget på ersättning. Bolaget vägrade. Man ansåg sig inte vara vållande till förseningen och ville inte betala ut någon stilleståndsersättning.
Men tjejen gav sig inte utan drev frågan vidare så långt det gick. Och - hör och häpna - hon fick rätt i sista instans och fick ersättning med
7 000 kr och flygbolaget fick krypa till korset. Det kan alltså löna sig att klaga om man känner sig illa behandlad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar