8 februari 2012

Mycket att tänka på vid villaköp

För mer än 40 år sedan köpte vi den gamla kåk från 1926 som vi fortfarande bor i. Jag och min bror var på visningen; min fru var inte med. Dan därpå sa vi ja till mäklaren - utan att min fru varit och sett kåken ens. Vi kollade inte ett dugg när det gällde fastigheten vi köpt. Jag var inte ens uppe på krypvinden. Vi visste inte bättre.

Tack och lov var det inte husbock i kåken. Inte heller något förbud mot tillbyggnad. Inget mögel. Inga fuktskador. Inte heller några andra fel på kåken. Ren tur, alltså. "Riv skiten och bygg nytt", sa dock grannen/byggmästaren när han kom för att bygga om vårt kök. (Vi lydde inte honom, kan jag säga.)

Förra året köpte sonen och han sambo en liten villa. För att kolla att allt var okej anlitade de en godkänd besiktningsman, vilket kostade åttatusen kronor. Han berömde kåken och sa att den var i gott skick, vilket lät tillfredsställande.

För en tid sedan ramlade duschstången ned. Det visade sig att det var fuktskador i badrummet. Besiktningsmannen kontaktades, som berättade att det inte ingick i hans uppdrag att kolla eventuella fuktskador. Hans uppdrag var bara att göra en okulär besiktning, dvs. att titta med sina ögon för att kolla kåkens status. För det tog han alltså åttatusen.

Om en tapet är trasig, om en takpanna ligger snett eller om en fönsterruta är trasig kan man ju som köpare kolla själv. Det var ungefär det besiktningsmannens uppdrag gick ut på. Att bråka med säljaren om dolda fel avråddes sonen från, både av mäklaren och försäkringsbolaget. "Det kan blir dyrt om det går till domstol" var beskedet.

Alltså. Besiktningsmannen hade rätt. I hans uppdrag ingår inte att kolla fuktskador, skorsten, el, VA-system, maskiner, värmeanläggning m.m. Något för dig att tänka på om du tänker köpa hus.

PS. Du kan läsa mera här: http://kopa-hus.se/besiktning.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...