15 februari 2012

Hjälm i backen är inte så dumt

För många år sen var jag med kompisar i Orsa Grönklitt för att åka på längden. Men sista dan hyrde jag utförsskidor och tog några sena åk. Sista åket gick bra, ända tills jag kom ned. Då hände nåt som jag fortfarande inte vet. Förmodligen blev jag påkörd av nån eller nåt.

Jag vaknade upp i backen, folk kom springande och undrade hur det hade gått. Jag sa att det gått bra. Förvånat tittade jag mig omkring. Hade ingen aning om var jag var nånstans och hur jag hade kommit dit. Successivt kom minnet tillbaka. Jag hade nog fått en hjärnskakning, konstaterade jag.

Det här var i början av året. I juni började jag se konstigt och gick så småningom till optikern för att prova ut nya glasögon. När jag berättade att saker jag såg var krokiga blev optikern förskräckt och sa att jag omedelbart måste till en ögonläkare. Det här var en fredag eftermiddag, så jag dröjde till måndagen innan jag åkte till akuten på S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm.

Där låste dom in mig i ett rum och förklarade mycket pedagogiskt vad näthinneavlossning innebar. Mitt vänstra öga var drabbat. Dagen därpå opererades det. Hade jag väntat en vecka till hade jag varit blind på det ögat. Nån vecka senare upptäckte de att även mitt högra öga hade drabbats och det opererades också. Båda operationerna lyckades, vilket tydligen var ovanligt.

Ögonläkaren frågade om jag fått ett slag mot huvudet. Jag drog mig till minnes vad som hänt i skidbacken några månader tidigare. Läkaren trodde att det hade triggat igång min näthinneavlossning. Den som är närsynt och får slag mot huvudet har lätt att få näthinneavlossning, berättade hon.

För några år sedan konstaterade en audiolog att jag hörde sämre på ena örat och jag skaffade hörapparat till det örat. Hon undrade också om jag fått ett slag mot huvudet, eftersom det bara var på ena örat jag hörde dåligt. Om det är normal åldershörselförsämring brukar båda öronen drabbas. Förmodligen var även detta en skada som uppstått i skidbacken i Orsa Grönklitt.

Alltså, det där med att ha hjälm i skidbacken är nog inte så tokigt... Och du, hoppa över sista åket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...