12 augusti 2010

Svårläst valreklam

Nu börjar valkampen mellan det rödgröna laget och det oranga, dvs. alliansen. Om man bortser från orden och bilderna i de tryckta budskapen och i stället kikar på typografin så finns en hel del brister, framför allt när det gäller läsbarheten.

Sossarnas reklam innehåller rubriker med versaler, dvs. enbart stora bokstäver, vilket är svårläst. Men det räcker inte. Bokstäverna är dessutom kursiverade, dvs. lite snedställda, vilket gör texten ännu mer svårläst. Även brödtexten under rubriken är kursiv. Trippelfel alltså, när det gäller att skapa lättläst reklam. Högern kör med versal rubriktext, bara enkelfel. Något bättre i alla fall, men inte helt bra.

Detta är typiskt för reklambyråernas art directors och originalare. De tänker sällan på läsbarhet när det gäller att utforma reklamen. Synd, tycker jag.

DETTA ÄR MER SVÅRLÄST DÄRFÖR ATT DET ÄR SKRIVET MED ENBART STORA BOKSTÄVER. VILL MAN ATT EN TEXT SKA VARA LÄTTLÄST SKA MAN ALLTSÅ INTE HA STORA BOKSTÄVER. OM TEXTEN DESSUTOM ÄR KURSIV BLIR DEN ÄNNU MER SVÅRLÄST.

PS. Tågmästare Ohlys tryckta valpropaganda för kommunisterna har en alldeles utmärkt typografi. Godkänt där, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...