1 augusti 2010

När pensionssäljaren lurade mig

För ungefär 35 år sedan tecknade jag en privat pensionsförsäkring hos det Stora bolaget i Stockholm (som var ute i blåsväder för några år sedan). När avdragsreglerna ändrades kontaktade jag det namn hos bolaget som stod på mina försäkringspapper. Jag bad om sänkt premie, så att den skulle hålla sig inom avdragsgränsen. "Nä, det går inte", sa han. "Du måste säga upp din försäkring och teckna en ny".

Lydig som jag var så gjorde jag som han sa. Fick nya papper att skriva på och skicka tillbaka. Men efter en vecka hade jag några frågor. Jag försökte ringa min kontaktperson, men fick inte kontakt. Då ringde jag i stället till bolagets kundservice, som fanns i Malmö. Kvinnan jag talade med blev alldeles förskräckt när jag berättade om min ändrade pensionsförsäkring.

Min kontaktperson - som tydligen var en driven säljare - hade grundlurat mig. Eftersom han tjänade stor bonus på nytecknade försäkringar lurade han mig att teckna en ny försäkring. Kvinnan på kundtjänsten ändrade tillbaka min försäkring, sänkte premien och annullerade den nytecknade.

Efter några år fick jag Stora bolagets kundtidning som innehöll en frågekupong. Jag kryssade i att jag var missnöjd med Stora bolaget och skickade in kupongen. Efter några månader blev jag kontaktad en en kvinna på en reklambyrå, som hade i uppdrag att göra Stora bolagets årsredovisning.

Kreativiteten var tydligen hög hos reklambyrån för man skulle ta med text och bild om några missnöjda kunder i Stora bolagets årsredovisning. Byråkvinnan undrade om jag ville medverka. "Självklart", svarade jag.

Men när hon sedan fick höra min berättelse blev hon tyst och frågade efter namnet på min kontaktperson. Det visade sig nämligen att min kontaktperson gjort karriär i det Stora bolaget och utsetts till direktör med ansvar för kundrelationerna. Det var verkligen att sätta bocken till trädgårdsmästare!

Tror ni att min berättelse kom med i årsredovisningen? Nä, givetvis inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...