26 augusti 2010

Även jag har gått på en bluffaktura

En sommar för mer än tio år sedan när jag var informations-direktör på Skatteverket - och hade semester - ringde en av mina medarbetare hem till mig. Hon berättade stressat att ett telefon-katalogföretag omedelbart ville ha ok på ett korrektur, som dom skickat via fax till verket. Eftersom jag visste att vi hade några sådana annonser på gång bad jag henne kolla texten och godkänna korrekturet.

Åter på jobbet fick jag en faktura från ett företag jag aldrig haft med att göra. I och med godkännandet av korrekturet hade jag, dvs. Skatteverket, förbundit mig att i sex år framåt ha med annonsen i deras katalog - en katalog som sannolikt bara fanns i sinnevärlden eller möjligen i ett fåtal exemplar.

Jag blev lurad. Det är så här blufföretagen jobbar. De kör hårt i semestertider och nyttjar osäkra vikarier eller medarbetare som är ensamma på jobbet.

Fakturan för ett införande i katalogen betalade jag men skickade samtidigt ett sakligt korrekt brev vars innebörd var att dom skulle dra åt helvete. Jag hörde inget mer från dom sedan.

Det här visar hur himla lätt det är att gå på deras bluffar. Jag skämdes givetvis som en hund för min fadäs och har hållit tyst om den tills nu. Dagens besked i DN om att Skatteverket ska hårdgranska blufföretagen och försöka komma åt dom genom momskontroller är välkommet. Kör hårt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...