21 augusti 2010

När får vi guldmyntfoten tillbaka?

Folkpartiklarna med majoren Björklund i spetsen verkar snegla mycket tillbaka till hur det var förr. Deras motto skulle kunna vara "Det var bättre förr. Ju förr dess bättre". Man vill bl.a. ha betyg redan från första klass. Det hade jag i folkskolan. Jag tyckte det var alldeles utmärkt och jag skulle aldrig ha fått de betyg jag fick om de inte funnits.

Några folkpartistiska riksdagsmänniskor föreslog återigen härförleden att man ska ha krav på kunskaper i svenska för att få bli svensk medborgare. Det var uppe redan inför valet 2002 och fick även då burop från både höger och vänster. Likadant nu. Folkpartiklarna anklagas för att spela med den invandrarfientliga delen av folket.

Andra länder, bl.a. Danmark, Norge, Tyskland, Storbritannien och länderna i Baltikum har språkkrav för att man ska kunna bli medborgare i de länderna. Språkkravet är alltså inget unikt.

Men faktum är att kravet på att kunna landets språk för att bli medborgare fanns på 1960-talet även här i Sverige. Då var det länsstyrelsen som beviljade medborgarskap. Den som då ville bli svensk på riktigt var tvungen att bifoga ett intyg från t.ex. en präst, en lärare eller nån annan viktig person att man kunde skriva, läsa och förstå svenska språket. Det var nog lite si och så med intygen och därför togs kravet bort.

Eftersom jag gärna målar fan på väggen och är konspiratoriskt lagd så tror jag att anledningen till att språkkravet togs bort i själva verket var en helt annan.

Under 70-talet kom många invandrare från Chile med vänstersympatier. För att så snabbt som möjligt få dem röstningsbara i riksdagsvalet så gällde det för vänstern att få dem att bli riktiga svennar så snabbt som möjligt. Därför mindrades kraven på svenskt medborgarskap och språkkravet togs bort. Sant eller falskt? Jag vet inte.

Folkpartiet verkar vilja ha det som det var förr; när jag var ung. Varför inte? Och varför inte gå ett steg till? Inför även guldmyntfoten, riksdalern och gammelstavningen, dvs. "hafva, de gingo" och liknande, som försvann vid förra sekelskiftet.

3 kommentarer:

  1. in med mer konjunktiv - eller? "Alla skola rösta den 19 september"

    SvaraRadera
  2. Ja absolut, eftersom "skola" tillsammans med "vård och omsorg" verkar vara det stora valfrågorna.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...