28 april 2022

Varför morsar man inte på jymmet?

Jag har varit med i Friskis & Svettis i Sollentuna i mer är trettio år. Innan pandemin slog till hade föreningen över 7 000 medlemmar. Det innebar att var tionde sollentunabo var med. Nu är medlemsantalet lägre. De första 25 åren gick jag på jympa, vilket var en pina. Sedan fem år nyttjar jag deras enorma jym, vilket är en motionsform som passar mig bättre.

När jag gick på mitt jympapass ställde jag mig alltid längst bak, Det berodde på att då såg ingen av de övriga hur dålig jag var på att följa ledarens rörelser. Att jag även kunde kolla de kvinnliga deltagarna i smyg bakifrån var ett extra plus.

Jag jympade oftast bara en gång i veckan, ibland två. Det var skittråkigt. Jag räknade antalet låtar, ca 3 minuter långa för att kolla tiden och tänkte "att nu är det inte långt kvar, kanske 15 minuter". Men när jag kollade uret var det en halvtimme kvar.

Trots att det var tråkigt pinade jag mig dit. 

Men sedan upptäckte jag jymmet. Nu är det helt annnorlunda.

Jag går med nästan glädje dit tre gånger i veckan och är där vid 7-tiden måndag, onsdag och fredag. Denna form av motion passar mig bättre än jympan.

Jag lyfter inte skrot utan nyttjar ett femtontal maskiner som gör att jag får använda armar, ben och rygg. Sen trampar jag cykel och promenerar på ett gåband. Hela seansen brukar ta en timme.

Det är alltid samma gubbar där när jag kommer dit på morgonkvisten. Men de flesta ignonerar varandra - och även mig - helt. Inte en nick eller ett hej. 

Jag har ibland fått ögonkontakt med nån enstaka, nickat och sagt hej. Men nästa gång vill vederbörande inte ens ha ögonkontakt.

Det finns dock några morgontidiga stamgäster som pratar med varandra. Men övriga inklusive jag är helt negligerade. Och detta trots att vi setts flera gånger i veckan i flera år.

Jag har ingen förklaring till detta. Men märkligt är det och har det varit.

Nu har jag börjat inleda ett samtal när jag träffar någon i ombytesrummet. Jag har till slut fått en enstaka gubbe att nicka när vi  ses nästa gång tack vare det. 

Men fortfarande är det jättetrögt att visa sig lite social. 

Nästa gång när jag kliver in bland maskinerna ska jag höja rösten och ropa "Hejsan allihopa! Kul att se er igen!" 

Ska bli intressant att se reaktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...