7 april 2022

Varför har man bara vissa tidskrifter?

På läkarmottagningar, hos frisörer och tandläkare m.fl. liknande ställen där kunder ofta får sitta och vänta på sin tur finns tidningar och tidskrifter att läsa. Men utbudet är alltid stereotypt manligt-kvinnligt.                                                           Det är väl okej, men eftersom man utgår från att alla män bara gillar en viss typ av tidningar har man missat mig och hundratusentals andra gubbar som har andra intressen.

Man utgår från att kvinnor gillar hus, hem och inredning och att män alltid gillar teknik och bilar. Dessa tidningstyper är legio i väntrummen. Dock hittar man ibland även en golftidning.

Det är sällan tidningarna är aktuella. De kan vara flera år gamla, ev. korsord redan ifyllda och de kan vara i dåligt skick. 

Då jag, liksom flera hundra tusen andra män, är historiskt intresserad, bl.a. av andra världskriget, saknar jag tidningar som behandlar dessa ämnen, Här är några exempel: 











En  gång när jags var på min vårdcentral hade jag med mig några historietidningar som  jag lämnade kvar bland de övrigs inrednings-, motor- och tekniktidskrifterna i hyllan. När jag var där igen efter ett par veckor fanns de inte kvar. 

Antingen hade någon historieintresserad vårdtagare tagit med sig dem. Man jag tror snarare att personalen rensat bort dem då man ansåg dem olämpliga för deras kunder, 

På grund av min brist på hårsvall har jag inte besökt en frisör på trettio år. Men när jag var där sista gången hade jag min son, som då var sju-åtta år gammal, med mig för att också klippas. Där fanns bara FIB-Aktuellt och Lektyr som då var porrtidningar. Jag hade fullt sjå att håll dem borta från gossen.

Jag kunde inte heller kolla tidningarna därför att sonen var med. Det var ju synd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...