9 januari 2018

Klimatförändringen kräver krisberedskap

Den globala uppvärmningen kan vi inte förhindra, oavsett om vi slutar köra bil, flyga, äta kött m.m. Det råder delade meningar om det verkligen är vårt moderna levnadssätt som är orsak. Ett fåtal forskare hävdar att det enbart är naturliga klimatförändringar. Men en majoritet står för att det är vi människor och våra utsläpp som förändrar klimatet. Oavsett orsak borde vi fokusera mer på vad vi kan göra för att klara av förändringarna som garanterat kommer.

Miljömuppar och andra menar att vi kan stoppa klimatföränd-ringarna bara vi ställer om vårt sätt att leva. Därför höjer man skatten på drivmedel, flygresor och annat. Det kommer inte att förändra något när det gäller det globala klimatet utan är bara ett spel för gallerierna och ett sätt att visa handlingskraft. Vi måste fortsätta att kunna köra bil och flyga.

Andra, bl.a. en del forskare, hävdar att klimatet alltid har ändrats. Genom att studera borrkärnor av is från Antarktis har man bl.a. sett hur temperaturen på jorden under fler miljoner år har förändrats då och då. Vart tiotusende år har vi haft kallt respektive varmt. Istider har kommit och gått utan att det varit vi människor och vårt sätt att leva som varit orsak till dem.

Börja förbereda för krisen redan nu

I stället för att enbart satsa tid och resurser på att hejda jordens temperaturökning borde vi  - eller i alla fall också - satsa på att förbereda världen och dess befolkning på konsekvenserna.

Isarna smälter av ökad värme och höjer havsnivån. Det har en del små östater redan börjat förbereda sig för. Den dag då deras låga länder ligger helt under vatten har man redan flyttat sin befolkning till andra delar av världen. Det är därför som man köpt upp stora landområden i Australien.

Fler åtgärder i den riktningen borde vidtas nu. Hur ska världen kunna ta emot de stora skaror av miljöflyktingar som kommer när öknar breder ut sig mer och mer? Hur ska vi i norra Europa ta hand om de som lämnar Medelhavsområdet på grunda av ökad värme? Hur ska vi göra med de stadsdelar i Göteborg och andra städer som kommer att ligga under vatten?

Det som krävs är en långsiktig krisberedskap och pengar. Båda saknas.

PS. Om jag ska vara cynisk (vilket jag ofta är) så skiter jag i klimatförändringarna. Mest därför att jag kan inte göra något åt dem. Jag är 70+ och lever inte när Sverige är överbefolkat av klimatflyktingar eller när låga partier av våra kustnära städer ligger under vatten. Däremot gör mina efterkommande det, mina barns barnbarn.
        Jag gör idag det jag kan och vill göra: sorterar mina sopor och kör bensinsnål elhybridbil. Även det ett symboliskt spel för gallerierna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...