30 mars 2017

Hanssons tredje tavla?

Jag har sett till att alla chefer för Skatteverket fått sina porträtt målade i olja på duk. Det vore synd om den traditionen bröts bara för att Ingemar Hansson fått sparken och inte slutat självmant eller gått i pension. Det skulle i så fall bli Hanssons tredje "tavla".

Chefen för Skatteverket generaldirektören Ingemar Hansson fick sparken av finansministern Magdalena Andersson. Tidigare var hon Hanssons närmaste underlydande, när hon var överdirektör på Skatteverket. Magdalen är ju sosse, vilket Hansson sannolikt inte är. Det kan ju också ha bidragit till hans fall?

Hanssons första tavlor

Hansson har gjort två tavlor på egen hand. Den första var att han tillät sin dåvarande överdirektör Helena Dyrssen att tipsa f.d. kabinettssekreteraren Belfrage om att dennes privatekonomiska affärer med koppling till Panama var föremål för mediernas granskning.

Den andra tavlan, då måttet rågades, var när han nyttjade sin ställning som högste skattechef för att få en arkitektfirma att pruta på en räkning som hans särbo skulle betala.

Hansson sitter kvar tills Skatteverket har fått ny ledning. Sedan går han vidare till ett jobb på Finansdepartementet, sannolikt med oförändrad lön.

Jag har fixat alla oljor

Alla tidigare chefer på Skatteverket har avmålats i olja. Porträtten hänger i verkets styrelserum. Det var jag som såg till att det blev gjort när jag jobbade som informationschef där. Den förste som blev avbildad i olja på duk var Lennart Nilsson, ett tämligen bra porträtt. Sen kom turen till Anitra Steen som fick ett förskönat porträtt och därefter Mats Sjöstrand, som inte blev sig lik.

Bilden på verkets förste chef Gösta Ekman var från början ett stort färgfoto. Men när det började krackelera såg jag till att det ersattes med ett porträtt i olja.

När Nilsson och Sjöstrand avmålades satt de modell hos konstnären Petter Falck. Men Anita blev fotograferad av konstnären Olle Hamngren, som sedan hade fotona som förebild. Den nya oljan på Ekman hade det gamla fotot som förebild och jag tror att han även var hos konstnären Falck för sittning.

Både Ekman och Nilsson kom bra överens med konstnären men jag tror att Sjöstrand inte kom så bra överens med honom. Därför blev inte Sjöstrands porträtt så likt.

Jag hoppas att även Ingemar Hansson avmålas i olja på duk och hängs upp på verket så att samlingen av generaldirektörer blir komplett. Det skulle i så fall bli Hansson tredje tavla!

Har kontaktat verket

Jag har mejlat Hansson om att han bör porträtteras, men inte fått svar. Därför mejlade jag även hans närmaste man, den tillfällige överdirektören Lars-Åke Leijkvist, i samma ärende. Honom känner jag sedan min tid på verket. Han svarade direkt och ville veta vem som målat Anitras porträtt. Han fick det namnet och några till av mig.

Jag hoppas att Hansson målas också. Risken finns dock att andra på verket inte tycker det och att det är onödigt att slösa pengar på sådant. Ett porträtt med ram kostar säkert 50-100 000 kr. Men kom då i håg att Hansson haft många betydelsefulla poster i den svenska statsförvaltningen och bör ihågkommas. Hans bild bör ingå i statens porträttsamling.

Jag är dock inte helt säker på att han vill avmålas. Men då kan verket ändå fixa en tavla och ha ett foto av honom som förebild. Vi får se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...