6 oktober 2016

Varierande matpriser

Jag har vid några tillfällen tidigare jämfört priserna på olika matvaror av baskaraktär hos ICA, Coop med flera och gjort inlägg om det här på min blogg. Det har varit populära inlägg, som setts av många. Nu har jag gjort det igen.

Jag har kollat priserna hos några butiker i centrala Sollentuna: ICA Kvantum (f.d. Stens ICA), ICA Maxi och Coop vid Häggviks handelsplats samt Netto på Malmvägen. Varorna har varit mejerier, bröd, frukt, grönt, kött, fisk, tvättmedel, ägg m.m. - alltså basvaror. Den här gången var det extra knepigt då det var svårt att hitta exakt samma varor. Netto hade t.ex. inget svenskt kött, bara tyskt, så där haltar jämförelsen. Övriga märkesvaror var lika och med samma tillverkare. Hänsyn är inte taget till rabatter eller andra specialerbjudanden.

Så här blev prisbilden: Netto 347,15 kr, Maxi 456,45, Coop 492,35, Kvantum 518,45. När jag tog bort kött och fisk blev det så här: Netto 176,20, Maxi 183,95, Coop 197,90, Kvantum 203,55. ICA Maxi står sig bra i jämförelsen med de likvärdiga butikerna Kvantum och Coop. Att Netto hamnar lägst är inte så konstigt då det är en utpräglad lågprisbutik.

Notera att detta är ingen vetenskaplig rapport. Dessutom är urvalet av varor begränsat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...