1 april 2016

Idag är det första april

I dag är det den 1 april och då kan man råka ut för aprilskämt. Tidningar och andra medier har nästan alltid något skämt, även om de minskat under senare år. Vi som var med i TV:ns barndom minns väl hur vi kunde få färg i vår svartvita apparat om vi trädde en nylonstrumpa över TV-rutan? Systembolag som reat brandskadad sprit är också en klassiker.

När jag jobbade som informationsansvarig på Skatteverket hade jag i min hand en del interna kommunikationskanaler, som jag passade på att nyttja för aprilskämt. Jag tyckte det var skitkul! Här är några av mina myndighetsskämt som jag fortfarande minns.

1) Riksskatteverket skulle flytta från Solna till Lilla Essingen och överta den byggnad där Riksrevisionsverket satt. Som bonus till personalen skulle man starta båtlinjer så det skulle bli enklare för personalen att ta sig till och från jobbet.

2) Riksskatteverket, Riksförsäkringsverket och Rikspolisstyrelsen skulle läggas samman till enda myndighet. Men det var oklart vem som skulle bli den nya stormyndighetens chef. En sak var dock klar:  rikspolischefen Björn Ericsson skulle inte bli chef. (Skatteverkets dåvarande chef Lennart Nilsson tyckte tydligen skämtet var kul. Han faxade den fejkade tidningsartikeln till Björn Ericsson som var på Interpolkonferens i Lyon i Frankrike.)

3) Verket skulle få ett nytt inpasseringssystem, baserat på röstigenkänning. I stället för att behöva dra ett kort i en kortläsare skulle man tydligt säga sitt personnummer i en mikrofon i entrén för att få komma in. Därför skulle alla anställda behöva prata in sitt personnummer, som sedan registrerades digitalt. Jag publicerade en lista med dagar och tider där verkets olika enheter skulle infinna sig i vaktmästeriet för att göra detta. Men man fick inte vara förkyld och hes när man pratade in personnumret. (Såvitt jag minns var det två äldre damer som gick på det.)

4) Under flera år fördes interna diskussioner om hur det skulle bli med "äktenskapet" mellan Skatteverket och Kronofogden. Läggas samman eller gå skilda vägar? (Nu vet vi att de gick skilda vägar). Jag gick ut med information internt att de båda myndigheterna skulle läggas ihop och integreras helt och hållet med varandra. Det skulle bl.a. innebära att alla deklarationsgranskare även skulle ta hand om indrivningen av de skattehöjningar de gjorde. Likaså skulle fogdens indrivare lära sig deklarationsgranskning och taxering. Varje handläggare fick ansvar för hela kedjan - från upptaxering till indrivning. (På en enhets internmöte togs frågan upp seriöst och man diskuterade vad det skulle komma att innebära för just den enheten.)

Aprilskämten på Skatteverket i Solna upphörde när jag avgick som informationsansvarig. Hur det är idag vet jag inte?

Anm: Detta blogginlägg har jag publicerat förut, nämligen den 1 april 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...