19 januari 2015

Små stora män

Jag var mager och smal som barn. Mina äldre bröder kallade mig "Lillspiggen". Ända fram till ca 25-30 års ålder kunde jag äta hur mycket som helst utan att något fastnade på mig. Sen började jag lägga på mig och nu är jag enligt MBI-måttet "lätt överviktig". Fast det brukar jag kunna dölja med lite fluffiga t-shirts och skjortor.

Jag är inte särskilt lång, bara 173 cm (och 174 om jag sträcker på mig och ställer hälarna intill väggen när jag mäter mig). Att vara kort är inte kul. Jag skulle hellre vilja vara en decimeter längre - minst. Dock använder jag inte klackar för att öka längden.

Många män i historien har varit korta. Winston Churchill var 169 cm och längre än Stalin som bara var 165 cm. Stalin lär ha stått på en pall när han stod vid balustraden vid Röda torget och vinkade till de förbipasserande soldaterna.

Berlusconi och Sarkozy är 168 cm respektive 165 cm. Kortast i klassen lär vara Koreas diktator Kim Jong Un - nånstans mellan 155-65 cm. Exakt mått är en statshemlighet. Mussolini var 168 cm och Hitler var en rese jämför med många samtida: 173 cm (lika lång som jag).

Napoleon var 168 cm och hans marskalk Jean Bernadotte - som blev Karl XIV Johan - var 188 cm. Gustav Vasa var 180 cm. Svenska soldater i början av 1800-talet var i snitt 164 cm långa. Min farfars farfars morfar Magnus Holm (1765-1837) som var indelt soldat var 170 cm och min farfars farfars farfar Jan Sund (1761-1813) som också var soldat var 166 cm.

Rysslands envåldshärskare Vladimir Putin är 168 cm lång. Alltså ganska kort till växten. Han döljer det så gott han kan genom att alltid försöka visa upp sig gående ensam. När han träffar andra politiker sitter han alltid. Man ser honom sällan gående tillsammans med någon som är längre. Dessutom har han höga klackar som han döljer med långa byxben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...