21 januari 2015

Släktforskning kan vara avslöjande

Just nu har DN en artikelserie som handlar om släktforskning. Man skriver bl.a. att en forskande släkting kan stöta på dolda hemligheter och pinsamheter som tystats ned. Det är inte alltid släktforskning uppskattas av övriga släkten.

För trettio år sedan ägnade jag några år åt att forska om min och min frus släkt och hittade också några hemligheter eller i alla fall okända släktband. Jag lyckades nå till 1600-talet av egen kraft. Sen blev det för svårt att läsa dokumenten. På den tiden fanns inte internet så jag satt dagar i sträck hos landsarkiven och bläddrade i arkivalierna på plats. Ofta blev det stopp då noteringar fattades om  fattiga förfäder eller också saknades kyrkböckerna.

Jag upptäckte att min frus mormor Hanna som mycket ung hade fött ett utomäktenskapligt gossebarn som dock bara levde ett halvår. "Jasså", sa jag grymt till min svärmor Ester. "Du har haft en bror!" När gammelmormor - som vi kallade Hanna - gick igenom ett gammalt fotoalbum kunde hon namnge alla som var på bild i albumet - utom en. Det var en vacker yngling som poserade stolt vid en velociped i ateljén där fotot en gång tagits. Gammelmormor Hanna fnös, vände fort blad och sa: "Han var från Kopparberg". Jag gissade att det var barnafadern. Taktfullt ställde vi inga följdfrågor.

När jag höll på med förfäder och dito mödrar på min fars sida kartlade jag även min farfars farfar Johans alla efterlevande släktingar fram till nutid. Han var den som tog sig vårt nuvarande släktnamn. Med honom som utgångspunkt jagade jag rätt på ättlingarna och skrev en släktbok som de fick del av. Då upptäckte några att de hade halvsyskon som det inte känt till. Att det fanns halvsyskon hade jag kommit fram till. Men inte att de inte kände till varandra.

I arbetet med att jaga de då levande avlägsna släktingarna skrev jag brev till pastorsämbetena runt om i landet. Internet fanns, som sagt ovan, inte då. Ett svar jag fick var från Huddinge pastorat dit jag vänt mig för att få upplysningar om en kvinnlig släkting, bosatt där. Det visade sig att den kvinnan jobbade på pastorsämbetet och dessutom fått i uppdrag att besvara det jag frågade om.

Så visst kan det hända saker som man inte väntat sig när man rotar i släkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...