15 augusti 2014

Mycket energi på ett gym

I snart 30 år har jag varit medlem i Friskis & Svettis. Jag har gått regelbundet på deras jympa, ditlurad av kompisar. Även hustrun har varit med. Minst en gång i veckan, oftast två gånger. Varje jympapass har varit en pina. Trots det har jag släpat mig dit. År efter år. Varför, kan man undra.

Jo, när passet väl är över har det känts skönt. Men några riktiga endorfinkickar har jag aldrig upplevt. När jag träffade Johan Holmsäter, som hittat på Friskis, frågade jag varför jag inte fick några kickar. "Du går för sällan", svarade han. Jag lyckades dock aldrig öka besöksfrekvensen utan fortsatte att plågsamt ta mig genom drygt ett pass i veckan.

Nu har jag skippat jympan. I stället går jag på Friskis & Svettis gym. Det är mycket roligare och det tar inte alls emot att gå dit. Jag har hållit på med gymmets olika maskiner i mer än ett år nu och går stadigt dit två gånger i veckan. Ofta tillsammans med kompisar eller hustrun men lika gärna utan sällskap.

Jag ligger inte och pressar och lyfter skrot som muskelbyggarna gör. Jag kör ett eget program där jag får träna i stort sett hela kroppen och nyttjar ca 12-15 olika maskiner. Det känns bra och är inte plågsamt, varken psykiskt eller fysiskt.

När jag kommer till gymmet får jag checka in genom att visa mitt digitala medlemskort och peka på en skärm vilken aktivitet jag ska delta i - i mitt fall gymmet. Det kortet kunde utvecklas och även kopplas till de olika maskinerna.

Då skulle det kunna gå till så här: När jag ställer eller sätter mig på en maskin "checkar" jag in på den med mitt kort. Digitalt lagras då på kortet hur många rörelser jag gör och i vilken takt; hur långt jag har "gått"; hur mycket kalorier jag bränt (min längd, vikt m.m. finns givetvis registrerat på kortet). Men samtidigt skulle maskinen ha en dynamo som omvandlade min energi till elektricitet som gick vidare ut på elnätet. Friskis kunde ta betalt för det medlemmarna levererar.

Systemet skulle kunna utvecklas så att jag har en applikation i mobilen som via bluetooth kopplas automatiskt till varje nyttjad maskin. Då skulle jag sedan på min dator, platta eller mobil se vad jag gjort och hur mycket och vilket resultat det gett.

Det skulle inte förvåna mig om nåt sånt här kommer inom en snar framtid. Utvecklingen står som bekant inte stilla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...