25 mars 2014

Varierande svarskvalitet hos Skatteupplysningen

Det händer någon enstaka gång per år att jag haft behov av att få svar på en skattefråga. Jag kontaktar då Skatteverkets skatteupplysning. Svaren och servicen jag får är normalt mycket bra. Men min senaste fråga fick ett undermåligt svar.

Vi har ett litet torp i Bergslagen som är klassat som näringsfastighet därför att det finns några hektar åker och skog på fastigheten. Därför måste vi fylla i NE-blanketten varje år. Under åren som gått har det blivit ett ackumulerad underskott på några tusenlappar. Torpet har ägts till 50 % av min hustrus syster men förra året gav hon bort sin del i gåva till min fru.

När min svärmor för många år sedan som gåva gav bort torpet till sina barn och barnbarn minns jag att hon kunde göra avdrag för sitt ackumulerade underskott i deklarationen. Eftersom jag inte visste hur man skulle redovisa ett sådant underskott i deklarationen ringde jag Skatteupplysningen.

Jag redogjorde för mitt ärende och handläggaren sa spontant att det gick bra att föra underskottet vidare till den nya ägaren (dvs. min fru). Då jag verkade fundersam över svaret sa handläggaren att hon skulle kolla med några kollegor och bad att få ringa upp mig om en stund.

Efter en tämligen lång stund ringde hon och sa att det inte gick att föra över underskottet (vilket var korrekt). När hon sa att det inte heller gick att göra avdrag för underskottet protesterade jag och berättade att min svärmor fick det när hon gav bort fastigheten och alltså avslutade sin näringsverksamhet. Som svar på det sa handläggaren att det var nog andra regler som gällde då eller också gjorde Skatteverket fel den gången när det beviljade avdrag. Samtalet avslutades.

Jag kontaktade i stället en kamrat på Skatteverket i Solna där jag jobbat tidigare och bad om hjälp med att få frågan utredd.

Svaret var att det går att få avdrag för det ackumulerade underskottet. Jag fick också utdrag ur broschyrer som Skatteverket gett ut där det enkelt och pedagogiskt beskrivs hur man ska göra.

Att jag fick ett felaktigt svar från handläggaren i Skatteupplysningen är inte bra. Hur står det egentligt till med kunskaperna hos de som jobbar i upplysningen? De fakta som finns i verkets vanligaste broschyrer borde ju vara en minimikunskap hos de som svarar på frågor.

Det kanske är dags för kvalitetskontroll av kunskaperna hos personalen i Skatteupplysningen? Nu hade jag tur som hade kvar gamla kontakter på verket som kunde hjälpa mig.

2 kommentarer:

  1. Jobbar själv på Skatteverket och är inte förvånad över att det ibland ges felaktiga svar. I synnerhet i deklarationstider. Verkets mål att man ska få svar inom några minuter gör att all möjlig typ av personal sätts in för att svara när det är högtryck. Inte alls ovanligt att personal som exempelvis normalt arbetar med revision av olika företag plötsligt skall svara på alla möjliga frågor om kapitalbeskattning, fastighetsförsäljningar, utländska pensioner, skoteravdrag osv. Skattesystemet är så komplext och föränderligt att det är omöjligt att kunna alla områden. Man blir specialist på den bit man normalt arbetar med. Kanske är det bättre att vänta lite längre i telefon och få rätta svar eller använda verkets utomordentliga hemsida där många frågor besvarar utomordentligt pedagogiskt. Ibland kanske det är lite för enkelt att bara lyfta telefonen....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu tror jag att flesta svar som ges är korrekta. Verkets webbplats besöker jag sällan. När jag väl gör det känner jag inte igen mig därför att den gjorts om igen. Jag hade svårt att hitta den information och de blanketter jag sökte. Men det är väl mig det är fel på...

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...