20 mars 2014

En kul och annorlunda annons

Det här är en platsannons i dagens DN med energibolaget i Södertälje som avsändare. Den är kul och annorlunada, tycker jag.

Upptill har man fejkannonser som över sig har en handskriven text som ska föreställa skriven av ett barn. Längst ned kommer den riktiga annonsen.

Det här greppet fångar verkligen läsaren (eller tittaren) och bryter av de annars rätt likformiga platsannonserna i tidningen. Bra vågat!

Jag gjorde själv en något annorlunda platsannons för ett par decennier sedan. Jag var informationschef på dåvarande Riksskatteverket och sökte en pressekreterare. Min huvudrubrik löd "Polisen har tagit vår pressekreterare". Med mindre stil stod "Vi söker hans efterträdare". I brödtexten kom förklaringen. Min pressekreterare hade rekryterats till Stockholmspolisen och blivit informationschef där. Rubriken var alltså korrekt, men kanske lite tvetydig, vilket också var meningen.

Jag fick dock tack vare annonsen tag i en ny och duktig pressekreterare som sedan gjorde karriär och så småningom tog mitt jobb. Så kan det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...