2 mars 2014

Innehållet viktigare än längden på ord och rader

Svenska Dagbladet (SvD) har varit min morgontidning under alla år. Nu har jag även Dagens Nyheter (DN). Båda i pappersformat, eftersom jag gillar trycksaker och doften av trycksvärta.

Jag anses därmed mycket omodern och gammalmodig. Nyheter ska givetvis (liksom böcker) läsas på skärm, antingen via dator, läsplatta eller mobiltelefon.

SvD har gjorts om och fått ändrad form och innehåll. Och ny chefredaktör: Tove Lifvendahl. Den förändringen, som skedde för ett bra tag sedan, har jag haft svårt att ta till mig.

När det gäller formen m.m. har jag så småningom vant mig. Men Tove Lifvendahl har jag inte vant mig vid. Jag tycker att hennes ledare är både ointressanta och svårbegripliga. Dagens ledare orkade jag inte ta mig igenom. Dessutom hade hon en otroligt lång mening som bestod av 77 ord! Det gör inte texten mer lättläst.

Därför testade jag hennes text med hjälp av LIX (läsbarhetsindex) som mäter långa meningar och långa ord. Jag var övertygad att hennes text skulle få höga siffror. Men så blev det inte.

Hon fick 46. Det definieras som "medelsvår, normal tidningstext". Även övriga skribenter på SvD:s ledaruppslag fick ungefär samma resultat - se bilden - trots att deras texter (i mitt tycke) var mer lättlästa.

Alltså kan man inte mäta läsbarheten enbart genom LIX. Vilka ord man använder, hur man använder dem och vad texten handlar om spelar större roll än meningarnas och ordens längd.

PS: Den här texten som du nyss läst har ett LIX på 27, vilket definieras som "mycket lättläst, barnböcker".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...