26 juni 2012

Mobila tjänster borde vara billigare

När jag tar pendeltåget in till Stockholms centrala delar köper jag en pensionärsremsa, som stämplas. Det går åt tre markeringar till en kostnad av 22:50 kr (pensionärsremsan är billigare än den ordinarie remsan för arbetarklassen).

Men när jag tvingas nyttja min mobiltelefon för att betala resan - t.ex. när spärren är obemannad - ökar kostnaden till 30 kr. Varför? Det borde vara billigare att betala via mobilen.

Det finns fler exempel.

När jag i  början av året skulle parkera vid Sophiahemmet fungerade inte p-automaten - varken för mynt eller kort. Jag ringde då det telefonnummer som fanns angivet på automaten för att felanmäla den. Det gick inte.

I stället tvingades jag ansluta mig till parkeringsföretaget Easyparks mobila betalsystem, vilket jag gjorde då jag inte ville riskera en p-bot. Jag fick lämna uppgift om bilnummer, mobilnummer och bensinkontokortsnummer m.m.  Efter några dagar fick jag sedan med vanliga posten hem ytterligare information, med en dekal att sätta på bilens vindruta.

Nu kunde jag vid parkering enkelt betala min p-avgift genom att ringa till Easypark när jag startade min parkering och när jag sedan avslutade den. Betalningen skulle sedan ske med automatik via mitt bensinkort.

Det var väl bra. Men jag har aldrig nyttjat Easyparks mobiltelefonbetalningstjänst någon mer gång, då det är sällan jag parkerar där det kostar pengar. Och om det kostar pengar använder jag mynt eller mitt kontokort - det känns säkrare och jag har mer kontroll.

När jag häromdan fick kontoutdraget för mitt bensinkort såg jag att Easypark debiterat 39 kr med texten "Easypark Sweden AB" med tillägget "Oslo". Vadå? Oslo? Jag har för f-n inte varit i Oslo!

Det fick mig att börja studera tidigare kontoutdrag. Då såg jag att Easypark varje gång debiterat 39 kr men då med tillägget "Stockholm". Jag hade, när jag granskat mina föregående kontoutdrag, trott att markeringen "Easypark AB Stockholm" betytt att jag använt någon av deras p-automater och betalat med mitt bensinkort. Men så var inte fallet. (Att det stått "Oslo" beror förmodligen på att även företagets svenska del numera har sin bas i Oslo.)

Easypark hade debiterat mig en löpande månadsavgift på 39 kr. Det hade jag inte upplysts om när jag anmälde mig till tjänsten. Jag kollade även den skriftliga information jag fått och där stod inte en rad om någon månadsavgift.

Efter mycket letande på deras webbplats hittade jag till slut information om deras avgifter: Startavgift 99 kr, löpande månadsavgift 39 kr, serviceavgift 3-9 kr per transaktion. Det var ord och inga visor! Utan att veta om det hade jag alltså under nästan det år som gått betalat en bra slant till företaget Easypark! Smart affärsidé. Företaget finns över hela världen och tjänar grova pengar på sina dolda avgifter.

Om man ofta parkerar där Easypark sköter hanteringen kan det vara okej, då man med deras mobilsystem bara betalar för den tid man nyttjar p-platsen och då kanske man på sikt tjänar in deras olika avgifter. Men för mig som nästan aldrig nyttjar en p-plats som kostar pengar är det ingen bra affär.

Men det jävligaste är ju att Easypark inte berättar om sina extra avgifter: varken vid p-automaterna eller när man per telefon anmäler sig till deras tjänst och inte heller i den information man får hem.

Easypark är inte ett seriöst företag.

Tillägg den 27 juni ca kl. 10:30: Blev nyss uppringd av Easypark. De har lovat betala tillbaka de extra avgifter jag betalat, samt ge mig några biobiljetter som kompensation. Dessutom sa man att man numera har ändrat sin skriftliga information. (Denna välvilja kanske berodde på att jag när jag sa upp min mobiltjänst hos dem skrev under min klagan "f.d. redaktör" och hotade gå vidare till KO och media...)

Tillägg den 13 juli: Fick bara tillbaka 39 kr, dvs. en månads avgift. Det var dåligt av Easypark, som jag fortfarande tycker är ett skitföretag som lurar folk!

2 kommentarer:

  1. Om du orkar - kontakta Konsumentverket. Med din berättelse borde de starta upp ett ärende & en granskning. Om de inte redan gjort det. /Torbjörn

    SvaraRadera
  2. Ja, det har jag redan gjort. Men om man gör ett ärende av det är nog tveksamt. Easypark är ju ett stort företag. Om verket skulle göra ett ärende av det så blir det verkets ärende och jag kommer inte att få veta om man gör det eller inte. När man gör en "anmälan" via webben till verket får man bara ett automatsvar där man hänvisas till kommunens konsumentvägledare (om nu den egna kommunen har någon sådan person).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...