25 april 2012

Löner förr och nu

Just nu driver landets sjuksköterskestudenter en kampanj för högre ingångslön - 24 000 kr. Jag tycker att alla sjuksköterskor - liksom även alla lärare - borde ha högre lön.

Vad hade jag själv som ingångslön när jag började jobba?

När jag våren 1967 började som landskanslist vid Länsstyrelsen i Örebro var min bruttolön per månad 1 150 kr. Omräknat i dagens penningvärde (enligt SCB:s räknesnurra) motsvarar det ca 9 800 kr. Snacka om ingångslön! Det är nästan så jag tvivlar på att SCB har räknat rätt...

När jag sedan efter några år flyttade till Stockholm blev min bruttolön 1 450 kr vilket i dag motsvarar ca 11 000 kr. Det finns nog ingen heltidsarbetande som idag har en så liten lön. Min lägenhetshyra för en 4:a i Vårberg var 1 000 kr vilket idag är ca 7 600 kr. Nästan hela min nettolön gick till hyran. Min bankanställda fru hade lägre lön än jag och hennes lön gick till mat, övriga räkningar m.m. Vi klarade oss men det var inte mer heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...