28 april 2012

En löjlig bajsfråga

Det har bestämts att fritidsbåtar från 2015 inte längre får tömma sina toaletter rakt ut i havet eller i vattendrag i anslutning till det.  Anledningen är att minska kvävehalten i Östersjön. Den som missköter sig kan som max få fängelse i två år.

 I insjöar kommer det fortfarande att vara tillåtet. Varför inte ett förbud även där? Den som t.ex. har försökt bada i Hemfjärden, den del av Hjälmaren som ligger närmast Örebro, skulle nog uppskatta lite klarare vatten. I början av 1950-talet såg jag bajskorvar komma flytande i vattnet direkt från stadens orenade avlopp. Att jag då pissade i vattnet spelade nog inte så stor roll för kvävehalten...

Det ska bli intressant att se hur den som bryter mot förbudet i t.ex. Stockholms stora och vackra skärgård ska kunna upptäckas. Normalt tömmer man skiten när man under gång är ute på en stor, öppen fjärd utan andra båtar i närheten. I vattnet märks ingenting. Och vad händer om jag sätter mig på relingen och hänger ut arslet och skiter rakt ned i vattnet? Eller om jag tömmer pottan?

Förbudet är löjligt, tycker jag. Den skit som fritidsbåtarna lämnar torde vara försumbar i jämförelse med annan skit. I vattnet finns miljoner fiskar och hundratusentals sälar och i luften hundratusentals sjöfåglar som säkert blir bajsnödiga flera gånger per dygn. Vad ska miljökramarna göra åt dem?

Skämt åtsidan. Mer allvarligt än våra fritidsbåtars utsläpp under några enstaka sommarveckor är nog de kontinuerliga utsläppen från länderna på andra sidan Östersjön. Jag har sett vattenytan i det innersta av Finska viken vid S:t Petersburg. Det var ingen vacker syn. Det skulle vara mer meningsfullt om de  politiker som verkligen månar om Östersjön ägnade sin kraft åt att angripa problemen där än att trakassera normalt skötsamma svenskar med fritidsbåt.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...